Is een tweedehands elektrische fiets een goed idee?

Een tweedehands elektrische fiets is zo gek nog niet. De vraagprijs van een ‘tweedekansje’ ligt soms wel honderden euro’s onder de nieuwprijs, en ook is een tweedehands elektrische fiets vanuit duurzaamheidsoogpunt een betere keuze. Wie het treft kan hiermee een leuke deal pakken. Maar aan een tweedehands elektrische fiets kleven ook de nodige risico’s.

Ik wil deze risico’s met je doornemen en je een checklist meegeven voor als je op zoek bent naar een tweedehands elektrische fiets. Zo is de kans het kleinst dat je een kat in de zak koopt en maak jij zelf de afweging wat voor jou de beste keuze is: een nieuwe – of tweedehands elektrische fiets.


Inhoud

Let op de fietsaccu
Check ook de overige onderdelen
Maak een proefrit
Om wat voor e-bike gaat het?
Waar wil je de tweedehands elektrische fiets kopen?
Checklist tweedehands elektrische fiets
Tweedehands elektrische fiets:wel of niet doen?


Met ruim 2,6 miljoen elektrische fietsen in omloop, is er intussen een hele generatie e-bikes van enkele jaren oud die nu als tweedehands elektrische fietsen te koop worden aangeboden. Veel oude e-bikes worden ingeruild voor een nieuw model, tegen een schappelijke inruilwaarde. Je ziet daarom veel tweedehands elektrische fietsen staan in fietsenwinkels. Maar ook op marktplaats.nl zie je een behoorlijk aanbod aan tweedehands elektrische fietsen.

Als je weet wat een nieuwe elektrische fiets kost is het zeker niet gek dat je je afvraagt: “Is een tweedehands e-bike ook goed, of kan ik beter een nieuwe elektrische fiets aanschaffen”? De conclusie moet je zelf trekken, maar ik leg graag uit hoe je een redelijke vergelijking maakt.

Voordeel van een nieuwe e-bike

Het grote voordeel van een nieuwe elektrische fiets is modernere techniek. De nieuwste e-bikes zijn uitgerust met slimmere software en efficiëntere accu’s dan oude modellen. Dit geldt echter ten dele, omdat steeds meer fietsspecialisten verouderde software kunnen updaten. Maar overweeg je een e-bike bijvoorbeeld via Marktplaats te kopen? Dan is de kans groot dat de software van die elektrische fiets niet up-to-date is.

Met een nieuwe e-bike mag je bovendien verwachten dat je deugdelijke kwaliteit geleverd krijgt, en hoef je je geen zorgen te maken over wat de vorige eigenaar van de e-bike er wel of niet mee heeft gedaan.

Voordeel van een tweedehands elektrische fiets

Het grootste voordeel van een tweedehands elektrische fiets daarentegen is dat je hiermee een stuk goedkoper uit kan zijn. Met de nadruk op ‘kan’. Want in veel gevallen is het verschil in kosten wanneer je de rekensom maakt soms helemaal niet zo groot is me opgevallen, of zelfs even duur. Hoe zit dat?

Waar je je aan een gewone tweedehands fiets niet zo gauw een buil kan vallen als je eenmaal een proefrit hebt gemaakt en de bekende onderdelen hebt gecheckt, kan het je met een tweedehands e-bike duur komen te staan omdat je van onderdelen zoals de accu niet direct kunt zien in wat voor staat ze verkeren.

Met een tweedehands elektrische fiets is de kans groot dat je binnen 1 á 2 jaar na aankoop al bijkomende kosten moet maken, omdat er onderdelen zoals de accu of motor tegen het einde van hun levensduur aanlopen. Daarmee is je voordeel van een tweedehands model soms al snel verdwenen als je het vervangen van deze onderdelen niet meeneemt in de prijs.

Let op de fietsaccu bij een tweedehands elektrische fiets

Het kwetsbaarste en misschien wel het belangrijkste onderdeel van iedere e-bike is de fietsaccu. Het ‘probleem’ met een tweedehands fietsaccu is dat je niet weet welke invloeden deze accu heeft moeten doorstaan en hoe goed of slecht deze er aan toe is.

tweedehands fietsaccu

Misschien heeft de vorige eigenaar de e-bike in de regen laten staan? Dit kan gevolgen hebben voor de levensduur van de fietsaccu en het display. Accu’s zijn namelijk niet waterdicht. Of misschien is de accu is een keer hard gevallen of lang te warm of te koud bewaard. Ook dat kan gevolgen hebben voor het BMS (battery management system) en de losse batterijcellen.

Een ander scenario is dat de fietsaccu niet goed opgeladen is geweest, en dat de accu voor een lange tijd leeg heeft gestaan omdat de fiets niet gebruikt werd. Ook dat heeft een negatieve invloed op de totale levensduur van de fietsaccu.

Waar het op neer komt is dat je met een tweedehands fietsaccu wil weten hoe de fietsaccu nog presteert. Van buiten kan de accu er goed uit zien, maar je wil juist weten wat de binnenkant je vertelt.

Je mag er vanuit gaan dat een tweedehands fietsaccu op een kortere termijn vervangen moet worden. Het is dus zaak om in te schatten hoe lang je nog kunt doen met de huidige accu. Ga daarbij voor jezelf na hoe je de fiets wil gaan gebruiken.

Ben je van plan om bijvoorbeeld alleen korte stukjes te fietsen, op en naar de supermarkt? Dan zul je best nog jarenlang plezier kunnen hebben van een accu die nog maar 50% capaciteit heeft. Maar wil je echt fietstochten gaan maken? Bereken de extra kosten van een vervangende accu dan sowieso mee in de aanschafprijs.

Laat een tweedehands fietsaccu bij voorkeur altijd doormeten

Je kunt bij een fietsenwinkel de accu laten doormeten. Met dit meetrapport weet je meer over het belangrijkste onderdeel van de e-bike. Nog niet iedere fietsspecialist kan ieder type fietsaccu (lithium-ion, of loodaccu’s) uitlezen. Ook kan het verschillen per merk bij welke fietsenwinkel het mogelijk is.

Ik raad je aan daarom aan de accu bij voorkeur uit te laten lezen in de fietsenwinkel waar deze te koop wordt aangeboden, en laat je altijd goed informeren over een tweedehands fietsaccu. De kans is groot dat de fietsspecialist over de juiste meetapparatuur beschikt voor de fietsmerken die hij of zij verkoopt. Van merken als Batavus, Koga en Gazelle weet ik dat het mogelijk om de batterij uit te lezen. Mijn kooptip is daarom: koop nooit een tweedehands elektrische fiets van merk X op de gok het gaat om de accu.

Een fietsaccu laten uitlezen geeft je zoals gezegd inzicht in de batterij. Ik raad je aan om een fietsenwinkel te vinden die over de apparatuur beschikt om de accu uit te laten uitlezen terwijl deze wordt onder- en overbelast. Dan pas weet je echt hoe een accu reageert in bepaalde situaties.

Hoe gaat een fietsaccu doormeten in zijn werk?

Met het uitlezen wordt de beschikbare inhoud Ampere per uur gemeten. Dat gaat als volgt:

1. Als eerste wordt de fietsaccu helemaal opgeladen. Daarmee wordt meteen de laadspanning van de acculader zelf gemeten, en wordt de kwaliteit van de acculader vastgesteld. Zo weet je meteen of deze ook nog optimaal werkt.

2. Daarna laat de meter de accu ontladen. Daarbij wordt gekeken naar de ontlaadstroom, hoe de accuspanning is en hoe lang het duurt voordat de accu ontladen is (let op: we hebben het hier niet over diepteontlading wat schadelijk is voor je accu)

3. Wanneer de accu ontladen is wordt vastgesteld wat de capaciteit van de accu is, en wordt de resterende actieradius vastgesteld.

*Is uitlezen niet mogelijk? Maak dan je beslissing door een lange proefrit te maken te maken met de e-bike en te kijken in hoeverre je de accu leeg rijdt. Vergelijk de stand met de actieradius van de nieuwstaat van de fietsaccu.

De accu aan-en uitzetten om te kijken of er spanning op staat is niet voldoende. Een batterij die nu nog aan en uit gaat omdat er wel spanning op staat, kan er morgen alsnog mee ophouden.

Een tweedehands fietsaccu met nog een minimale actieradius…

Gemiddeld genomen gaat een nieuwe fietsaccu zo’n 5 jaar mee, met een volledige actieradius. Ieder jaar neemt de accucapaciteit een beetje af. Als gevolg van je verbruik, en natuurlijke slijtage. Hoe snel de accu capaciteit afneemt, hangt vooral samen met hoe vaak je fietst en dus moet opladen.

Blijkt uit het meetrapport dat de accu nog een minimale actieradius heeft? Dan zal dat al gauw extra kosten opleveren. Waarschijnlijk moet je binnen afzienbare tijd een nieuwe accu aanschaffen a 400 tot 600 euro, of indien mogelijk, de accu laten reviseren. Een accu laten reviseren kost toch ook al gauw 300 tot 500 euro, afhankelijk van het merk en type accu. Of je nu een nieuwe accu moet aanschaffen of het binnenwerk van de oude accu laat vervangen: je kunt zelf de rekensom maken of de aanschaf het waard is.

TIP: Wil je een tweedehands elektrische fiets via een erkend fietsspecialist aanschaffen met een accu die een sterk verminderde actieradius geeft? Probeer dan altijd een korting te bedingen op een nieuwe accu bij de verkoper. Je hebt namelijk bijna nooit garantie op de fietsaccu.

Zelf een tweedehands fietsaccu doormeten?

Ik las een tip om zelf een fietsaccu door te meten met een multimeter. Misschien is het een handig idee om deze mee te nemen als je een koopje op het oog hebt via Marktplaats en je in ieder geval ‘iets’ kunt meten. Maar wat je met een multimeter enkel en alleen kunt meten is of er spanning op de fietsaccu staat, en hoeveel. Meer niet. Een multimeter laat je hooguit zien of er sprake is van enige slijtage aan een accu door te meten hoeveel Volt erop staat.

fietsaccu doormeten met multimeter

Een fietsaccu doormeten met een multimeter geeft je geen inzicht in de accu.

De meeste elektrische fietsaccu’s werken op 24 en 36 Volt. Meet je minder dan deze waarde, dan weet je alleen dat er sprake is van slijtage. Niet in welke mate. Reken er op dat alle tweedehands elektrische fietsen een versleten accu hebben. In feite biedt een multimeter je dus niet méér inzicht, en zou ik op basis van je meting hier geen conclusies uit trekken.

Ga wat mij betreft daarom niet voor zo’n ‘snelle’ oppervlakkige test, want je meet met een multimeter niet hoe de accu verder functioneert. Ga altijd vooral een volledige meting met een accutester bij een fietsspecialist.

Vergeet ook niet de andere fietsonderdelen te checken

Bij een tweedehands e-bike draait het natuurlijk vooral om de accu. Maar check in het geval van een tweedehands elektrische fiets ook altijd de motor en display. Deze onderdelen werken samen met de accu als een soort drie-eenheid op een e-bike.

overige onderdelen check e-bike

Kijk altijd even de display en motor na bij een tweedehands elektrische fiets, en probeer ze uit.

Doet de display het niet goed, dan zal de aandrijving van de fiets het niet doen. Controleer daarom het display ook altijd. Check of er vocht in het display zit en of de bedieningsknopjes nog goed werken.

Probeer daarnaast de motor uit en bekijk of de motor nog in alle ondersteuningsstanden werkt. Werkt de motor matig, dan merk je weinig of niets van de trapondersteuning. Let daarom kortom ook op de andere kostbare onderdelen naast de accu, en zorg dat je weet hoe ook deze onderdelen ervoor staan.

Dan zijn er nog de onderdelen die niet anders zijn dan met een gewone fiets, check deze dus ook.

Loop bij een tweedehands elektrische fiets altijd in ieder geval even na:
* Remmen
* Spaken
* Ketting
* Verlichting
* Zadel
* Slot
* Banden
* Versnellingen
* Stuurpen (is het stuur nog te verstellen?)
* Standaard (een e-bike heeft meer gewicht en moet goed kunnen blijven staan)

Maak een proefrit om alle onderdelen grondig te testen

Sommige onderdelen kun je op het oog checken, zoals de spaken en de verlichting. Van andere onderdelen weet je pas of ze nog goed functioneren tijdens het maken van een proefrit. Ik raad je daarom aan om vooral een lange proefrit te maken, waarin je uit eerste hand alles test.

proefrit maken tweedehands e-bike

Maak een lange proefrit om een tweedehands e-bike goed te testen

Een rondje door de wijk is eigenlijk te weinig om een e-bike goed te kunnen testen. Plan daarom het liefst een rit van zo’n 20 – 30 km in en fiets daarbij over afwisselend terrein. Mits dat natuurlijk kan bij jou in de buurt. Rijd eens een heuvel of een brug op. Je kunt dan echt de kracht en consistentie van de trapondersteuning grondig uitproberen en alle versnellingen testen. Controleer na de rit hoeveel lading je hebt verbruikt uit de accu.

TIP: Neem deze e-bike proefrit checklist van BOVAG door om het beste uit je proefrit te halen. Daarmee loop je een aantal door BOVAG aangewezen punten af tijdens je proefrit. Hiermee beoordeel je de e-bike objectief. Deze methode is vooral nuttig wanneer je meerdere modellen wil testen en vergelijken.

Om wat voor tweedehands elektrische fiets gaat het?

Weet je uit welk jaartal het model afkomstig is? Met de ANWB e-bike vergelijker kun je eenvoudig het merk en model opzoeken, en het jaartal selecteren. Zo kun je de technische specificaties en eigenschappen van deze generatie bekijken, maar ook wat de voor-en nadelen van dit model zijn.

Waar wil je de tweedehands elektrische fiets kopen?

Ga je naar een fietsspeciaalzaak of heb je iets leuks op Marktplaats gezien, of ben je via-via op de hoogte gebracht van een tweedehands koopje? Wees erop berust dat fietsspeciaalzaken apparatuur hebben om de meeste e-bike onderdelen ter plekke uit te lezen. Zo heb je al een stuk meer zekerheid over de staat van de fiets van bepaalde elektrische fietsmerken.

Deze ‘check’ heb je niet wanneer je de fiets van een particulier over wil nemen. Je kunt hoogstens een lange proefrit maken, maar je weet niet exact wat je koopt intern (de apparatuur), en daarmee is het risico op een miskoop aanzienlijk groter.

Denk aan de garantie op elektrische fietsonderdelen

Een ander nadeel van een tweedehands e-bike particulier kopen is dat je niet kunt onderhandelen over garantie. Fietsenwinkels die zijn aangesloten bij BOVAG zijn verplicht garantie aan te bieden. Garantie op een tweedehands e-bike is vaak wel beperkter dan bij een nieuwe elektrische fiets en geldt vaak niet voor de accu. Maar een gedeeltelijke garantie is natuurlijk altijd beter dan geen garantie. Verstandig om dus ook even te checken hoe het zit met de garantie op de (kwetsbare) onderdelen.

Let er op dat je geen gestolen elektrische fiets overneemt

Misschien overbodig om te benoemen, maar het is niet het eerste waar je aan denkt. Zorg dat je geen gestolen fiets koopt. Controleer daarom of de elektrische fiets niet gestolen is. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de verkoper dit zelf ook niet weet.

Een gestolen elektrische fiets overkopen kan je dubbel zo duur komen te staan en wil je natuurlijk niet meemaken. Helemaal niet als de fiets gevolgd blijkt te worden met ingebouwde GPS-tracker.

Het is belangrijk om te weten dat wettelijk gezien de consument verplicht is om zelf te controleren of het gaat om een gestolen fiets, en dus om heling.

Hoe kun je controleren of het mogelijk om een gestolen e-bike gaat?

1. Vraag altijd om een aankoopbewijs. Kan de verkoper je deze niet voorleggen, wees dan alert en terughoudend.

2. Kan de verkoper je geen sleutel(s) overhandigen? Ook dan is het waarschijnlijke foute boel.

3. Merk je (kras)beschadigingen op aan het frame of rondom het slot? Dan kan dit kan duiden op een gestolen e-bike.

Mijn advies in alle drie de gevallen is: niet doen. Je bespaart jezelf daarmee de eventuele narigheid. Hoe aantrekkelijk een tweedehands elektrische fiets aanbod via particuliere weg ook kan lijken, vraag je altijd af of je deze risico’s wil lopen.

Een tweedehands e-bike van de fietsenwinkel

Liever complete zekerheid? Veel fietsspeciaalzaken hebben tweedehands elektrische fietsen staan die zijn ingeruild bij de koop van een nieuwe e-bike. Wie weet zit hier precies tussen wat jij zoekt.

Het is sowieso praktisch om eerst in de buurt op zoek te gaan. Mocht er na aankoop wat aan de hand zijn met je e-bike, dan is het makkelijker om even langs te gaan. Zeker als dit de vakspecialist is die jouw e-bike onderhoudt.

Gebruik deze tweedehands elektrische fiets checklist

Onderstaande checklist vat de belangrijkste punten samen. Hiermee vergroot je de kans dat je een tweedehands e-bike vindt waar je lang plezier van hebt.

Check het merk en de nieuwwaarde
Gaat het om een merk als Stella, Gazelle of Koga? Of een minder bekend merk? A-merken zijn doorgaans betrouwbaarder. Doordat A-merken flink investeren in hun fietsonderdelen mag je erop vertrouwen dat ze kwalitatief langer mee gaan. Merk kan daarom voor een tweedehands e-bike zeker het verschil maken.

Check het bouwjaar en de generatie
Ik ben van mening dat je een tweedehands elektrische fiets van 7 á 8 jaar oud beter kunt laten staan als de accu nog nooit is vervangen of gereviseerd. De kans dat de accu hiervan nog lang meegaat is klein. Ook als er niet veel op gereden is.

Laat de accu nameten door een erkende fietsspecialist
Ik raad je aan om een tweedehands elektrische fiets via een vakspecialist aan te schaffen. Alleen dan kun je de accu laten doormeten en weet je wat de staat van de accu is. Koop je een fiets via particuliere weg? Dan blijft de staat van de accu altijd een risico en moet je er in je prijsonderhandeling rekening mee houden dat je hem op korte termijn moet vervangen.

Controleer de kilometerstand op het display
De kilometerstand kan je iets zeggen over het versleten zijn van onderdelen. Zeker als het om een e-bike gaat die voornamelijk is gebruikt voor woon-werk verkeer. Hoe meer kilometers op de teller, des te waarschijnlijker dat de e-bike tekenen van (sterke) slijtage vertoond.

Controleer de e-bike op vochtplekken
Loop de fiets altijd even na op roestplekjes. Roest wijst erop dat de fiets buiten heeft gestaan. Dit verkort de verdere levensduur van de e-bike. Zoals ik al eerder zei zijn de belangrijkste onderdelen van een e-bike niet waterdicht. Kijk daarom ook even of er geen vocht in het display zit.

Controleer of de originele acculader is meegegeven
Het is belangrijk dat je de originele acculader meekrijgt. Deze levert de juiste spanning en sterkte voor de accu op jouw fiets. Een niet-originele acculader kan de accu te veel stroom leveren en deze zo beschadigen. Omdat de accuduur bij een tweedehands elektrische fiets al een heikel punt is, is het dus extra belangrijk dat je de originele acculader meekrijgt.

Beslis altijd aan de hand van een proefrit
Maak altijd een lange testrit met de betreffende tweedehands elektrische fiets. Je merkt het dan meteen als bepaalde onderdelen minder functioneren of het laten afweten. Belangrijk is vooral om te letten op hoe hard de accucapaciteit terugloopt. Ook kom je er met een testrit snel achter of alle niveaus in de trapondersteuning het nog wel doen, schakelen nog soepel gaat en of het display naar behoren werkt. Je kunt een paar keer goed remmen en alle versnellingen testen.

Wel of niet doen, een tweedehands elektrische fiets?

Je kunt zeker een mooie deal treffen met een tweedehands fiets. ls het verschil met de nieuwwaarde groot en zijn het frame, de accu, display en de motor doen nog in goede staat? Dan kan het zeker een aanbeveling zijn.

Houd er rekening mee dat je met een tweedehands e-bike relatief snel bijkomende kosten maakt, omdat je meestal binnen één tot twee jaar een nieuwe accu nodig hebt. Of het dan goedkoper is om te gaan voor een tweedehands model of een nieuwe e-bike gezien alleen de bijkomende accukosten al zal je per situatie moeten uitrekenen en mee moeten nemen in de onderhandeling over de prijs. Houd daarmee rekening met een nieuwe accu prijs van 400 tot 600 euro en een revisie prijs van 300 tot 500 euro.

Persoonlijk zou ik geen tweedehands elektrische fiets te kopen die ouder is dan 2 jaar. Een tweedehands e-bike koop ik ook liever bij een erkend specialist. De kans dat er wat aan de kwetsbaarste onderdelen mankeert bij een oudere e-bike is groot. Fietsen die méér dan 5 jaar oud zijn, zijn vrijwel altijd duurkoop als je deze niet voor een slechts een paar honderd euro overneemt. Want de kosten van een vervangende accu komen er naderhand nog bij. En misschien niet alleen de accukosten, ook de motor of display kan het laten afweten.

Ook zou ik voorzichtig zijn met een tweedehands elektrische fiets kopen via een website als marktplaats.nl. In de eerste plaats omdat je de accu niet kunt doormeten, maar ook vanwege het ontbreken van garantie, en het risico op heling.

In elke situatie geldt: Heb je enige twijfels over de staat van de accu of over de betrouwbaarheid van de verkoper, of afkomst en van de fiets? Doe het dan niet. Hoe mooi het aanbod ook lijkt.

Tot slot is het verstandig om de fiets persoonlijk op te halen, zodat je een lange testrit kunt maken. Probeer de onderdelen uitvoerig uit. En last but not least: laat je niet overhaast tot een beslissing dwingen! Uiteindelijk beslis jij zelf of je het waard vindt.

Een reactie plaatsen