Heb jij geïnvesteerd in een elektrische fiets? Dan is het onderhouden ervan niet onbelangrijk. Niet alleen vergroot je daarmee de levensduur van je dure e-bike, ook fiets je een stuk veiliger en beleef je simpelweg meer plezier aan het fietsen op een goed onderhouden fiets. Je kunt je e-bike voor (groot) onderhoud naar de fietsenmaker brengen, maar een aantal dingen kun je vrij makkelijk zelf doen. Ik geef je in dit artikel 7 doe-het-zelf onderhoudstips voor je elektrische fiets waarvoor je niet naar de fietsenmaker hoeft.
Snel naar:
Hoe vaak heeft een elektrische fiets onderhoud nodig?
Hoe vaak jouw elektrische fiets onderhoud nodig heeft ligt er enerzijds aan hoe ‘zuinig’ je met je fiets omgaat. Hiermee bedoel ik niet alleen je rijgedrag, maar ook of je ‘m bijvoorbeeld vaak in de regen laat staan met alles er nog op. Dat kan effect hebben op belangrijke onderdelen zoals je accu of display.
Lees hier meer over of een e-bike tegen regen kan
Anderzijds bepaalt het aantal kilometers dat je rijdt ook wanneer je ‘m beter langs zou kunnen brengen bij de fietsenmaker.
Fiets je er bijna dagelijks mee? Dan is twee keer per jaar een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker aan te raden. Veel fietsenmakers geven zelf aan om na zo’n 1000 kilometer een onderhoudsbeurt in te plannen. Dat komt neer op ongeveer ieder half jaar.
Niet voor alles hoef je naar de fietsenmaker
Tussen onderhoudsbeurten door bij de fietsenmaker, is het slim om zelf ook af en toe even om te kijken naar je e-bike. Want je hoeft zeker niet voor alles naar de fietsenmaker!
Een paar (kleine) dingen kun je meestal prima zelf doen. Dit scheelt je weer onderhouds- en arbeidskosten bij de fietsenmaker. Deze 7 dingen kun je prima zelf doen:
- Je elektrische fiets schoonmaken
- De bandenspanning regelmatig controleren
- Moertjes en boutjes nalopen
- Remblokjes vervangen
- Je fietslamp batterijen vervangen
- De fietsketting smeren
- De handremmen afstellen
Welk fietsonderhoud kun je zelf doen?
Voor elke elektrische fiets geldt:
1. Je elektrische fiets schoonmaken
Door je fiets regelmatig te ontdoen van stof, vuil, zand en modder, vergroot je de levensduur van een aantal kwetsbare onderdelen, waaronder de middenmotor.
Hoe maak je je elektrische fiets het beste schoon? Daarover heb ik een artikel geschreven met duidelijke instructies.
Lees hier meer over je elektrische fiets schoonmaken
2. De bandenspanning regelmatig controleren
Je bandenspanning checken is ook zo’n klusje dat je prima zelf kunt doen. En wat niet onbelangrijk is! Fiets je namelijk op te zachte banden, dan heb je een grotere rolweerstand waardoor je motor sneller slijt en je de accu levensduur verkort. Ook je accu opladen zul je vaker moeten doen met te zachte banden.
Hoe check je het beste je bandenspanning? Ook daarover heb ik een artikel geschreven met handige instructies.
Lees hier meer over je bandenspanning controleren
3. Moertjes en boutjes nalopen
Kijk ook regelmatig even of alle boutjes en moeren waar je makkelijk bij kunt, nog goed vast zitten.
Afhankelijk van de onderdelen op jouw specifieke e-bike:
4. Remblokjes vervangen
Heeft jouw e-bike geen hydraulische schijfremmen, maar remblokjes? Vervang deze dan zeker ieder jaar een keer als je regelmatig fietst, of als je merkt dat ze aardig versleten zijn.
Ik heb zelf ervaring met Shimano deore remblokjes op advies van mijn fietsenmaker. Ik moet zeggen dat deze aardig lang meegaan. Daarom ben in de tussentijd ook niet meer gewisseld van merk en type. Ik heb altijd een nieuw setje van deze remblokjes thuis liggen, zodat ik ze meteen kan vervangen. Het vervangen kost me ongeveer 10 minuten. Valt mee toch?
5. Je fietslamp batterijen vervangen
Werkt jouw fietslamp zonder dynamo of automatische verlichting? Check dan met enige regelmaat of de batterijen vervangen moeten worden en of de fietslamp(en) zelf nog goed zijn.
Zelf gebruik ik LED fietslampjes die in verschillende sterktes zijn in te stellen. Deze kun je eenvoudig opladen via een USB kabeltje. Deze hoef ik hooguit twee keer per maand op te laden in het najaar en de winter, waarbij ik zo’n 4 avonden per week in het donker fiets. Lekker makkelijk dus. Maar ook duurzamer én goedkoper omdat ik geen batterijen meer hoef te kopen.
6. De fietsketting smeren
Heeft jouw e-bike geen riemaandrijving, maar een ketting? Dan is het belangrijk om zelf regelmatig even je fietsketting te smeren. Zodra je namelijk stof, vuil en zand laat zitten op de ketting, slijt deze sneller, en daarmee ook de tandwielen. Op den duur kan dat je je tandwielen kosten én je ketting.
Je zal voelen dat het trappen moeilijker gaat en dat de ketting een raar piepend geluid gaat maken. Ook werken je versnellingen op den duur niet meer goed bij afgebroken tandjes.
Kortom: zorg dat je ketting een goede wrijving houdt, en voorkom dat deze uitdroogt door ‘m regelmatig te smeren.
Gelukkig is je fietsketting smeren ook een vrij eenvoudig klusje, zelfs met een dichte kettingkast.
Lees hier meer over hoe je je fietsketting het beste smeert
Gebruik altijd een teflon olie (op basis van PTFE) om je fietsketting te smeren en geen ‘kruipolie’ zoals WD40 of siliconenolie. Deze fout maakte ik in het verleden zelf. Mijn fietsenmaker legde me uit dat een teflon olie een soort basis coating legt tussen het metaal van je ketting en het metaal van de tandwielen, en daarom minder vuil aantrekt.
Fiets je in weer en wind? Kies dan een goede allround teflon olie. Deze is geschikt voor zowel natte en droge omstandigheden. Zelf gebruik ik al een tijdje de hoogwaardige all weather Cyclon course teflon olie. Deze bevalt me erg goed.
7. De handremmen afstellen
Heeft jouw e-bike net als de meeste elektrische fietsen handremmen? Dan wil je deze ook ieder jaar weer even opnieuw afstellen. Dit is meestal ook niet zo ingewikkeld als je remkabels verder nog goed zijn. De meeste handremmen zijn makkelijk af te stellen met een imbus sleutel.
Door zelf je elektrische fiets regelmatig even na te lopen op een paar (kleine) onderhouds dingen, voorkom je snellere slijtage van belangrijke onderdelen.
Dit betekent niet dat je je e-bike niet langs hoeft te brengen bij de fietsenmaker, want veel onderdelen kun je niet (makkelijk) zelf onderhouden en nalopen, zoals het uitlezen van de accu, het updaten de software op je fiets en nalopen van de motor. Zie de tips in dit artikel dan ook als aanvullend onderhoud van je e-bike.
Wil je tot slot je e-bike meenemen op vakantie, en ben je van plan aardig wat af te fietsen? Dan raad ik een onderhoudsbeurt vooraf altijd aan.
Veel fietsplezier!