Wanneer kun je het beste je elektrische fiets (accu) opladen?

Naast kwaliteitsverschillen tussen type batterijen en de verschillende fietsmerken, is het goed omgaan met je fietsaccude belangrijkste factor in het verlengen van de levensloop van je accu.

De meest gestelde vraag daarbij is dan ook: “Wanneer moet ik de fietsaccu opladen?” Ik ben dit gaan uitzoeken. 

De vuistregel voor het opladen van je fietsaccu: Je kunt de accu van je elektrische fiets het beste opladen op het moment dat deze tussen de 40% en de 70% geladen is.

De drie belangrijkste tips voor het opladen van je e-bike accu:

1. Voorkom te allen tijde diepteontlading
Opladen na iedere korte rit is niet nodig, maar kan bij moderne e-bikes ook geen kwaad. Het allerbelangrijkste is diepontlading voorkomen. Dat wil zeggen: Zorg ervoor dat de batterij nooit echt helemaal leeg kan lopen. Hang de accu van je elektrische fiets bijvoorbeeld na een lange fietsrit direct weer aan de lader.

2. Laad de accu ook op bij weinig gebruik
Laad de batterij ook regelmatig bij als je hem lange tijd niet gebruikt. Met name in de wintermaanden. Diepontlading is de hoofdoorzaak van defecte batterijen bij elektrische fietsen.

3. Gebruik altijd de orginele lader
Deze is specifiek afgestemd op jouw accu. Hiermee voorkom je dat je te veel stroom geeft aan je accu, en deze daarmee beschadigd.

Lees de handleiding voor het opladen van jouw fietaccu

Bovenstaande antwoord is vrij algemeen, maar wel toepasbaar op elke elektrische fiets.

Wellicht ben je op zoek naar een specifieker antwoord? De meningen over wanneer je het beste je fietsaccu kunt opladen lopen best wel uiteen. Dat komt denk ik doordat er door de jaren heen veel verschillende type accu’s op de markt zijn gekomen, die allemaal hun eigen instructies hebben voor correct gebruikt.

Mijn advies is: volg vooral de instructies op zoals ze in de handleiding van jouw e-bike staan beschreven. Dan geef je de beste zorg aan je accu.

Fietsaccu’s worden gelukkig steeds slimmer

Door continue innovatie aan batterijsystemen, worden fietsaccu’s steeds slimmer.

Battery management systeem helpt bij op-en ontladen

Zo heeft met behulp van ingebouwde regeltechniek iedere e-bike accu nu een Battery Management System (BMS) [wikipedia] die al automatisch veel werk doet om de accu in goede conditie te houden.

Dit BMS systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat je fietsaccu stopt met opladen als de batterypack bijna vol is, om overladen te voorkomen. Omgekeerd voorkomt de BMS ook diepontlading door de accu niet echt helemaal leeg te laten rijden.

Chemische samenstelling batterijen ook verbeterd

Naast de slimmere inbouwtechniek zien we dat de verbeterde chemische samenstelling van de batterijen het opladen ook bevordert. Zo zijn moderne Li-ion of LiFePo4 batterijen [wikipedia] veel makkelijker in gebruik dan oudere nikkel-cadmium (NiCd), of nikkel-metaalhydride (NiMH) modellen.

Dat komt doordat Li-ion geen last heeft van geheugeneffecten. Korte onregelmatige oplaadpatronen verslechterden namelijk de maximale capaciteit van NiCd batterijen aanzienlijk.

e-bike op straat
Moderne accu’s hebben een slim Battery Management System

Gebruik altijd de originele lader van je e-bike accu

Naast de BMS op de batterij is ook de kwaliteit van de lader van belang. De lader die wordt meegeleverd met de accu is altijd afgestemd op die accu. En dat is met en reden: deze lader geeft de juiste spanning en stroomsterkte die past bij de batterij.

Voorkom te veel stroom op je accu
Daarom is het ook ten strengste af te raden om een andere lader te gebruiken dan die bij de batterij hoort. Een andere lader kan namelijk te veel stroom geven waardoor de fietsaccu te snel oplaadt en te heet wordt, hierdoor gaat de levensduur van de accu achteruit.

Er zijn ook reisladers verkrijgbaar, die bijvoorbeeld via de sigarettenaansteker in de auto kunnen. Hierbij geldt ook: zorg ervoor dat deze lader past bij de accu.


Specifieke vragen over het opladen van de fietsaccu:

Ik kom vaak de volgende vragen tegen met betrekking tot het opladen van fietsaccu’s. Ik bespreek ze daarom kort.

Hoe lang duurt het om een fietsaccu op te laden?

Voor een volle fietsaccu mag rekenen op zo’n 3-5 uur oplaadtijd, afhankelijk van de laadcapaciteit van de batterij, welke lader je gebruikt en wat het energieniveau van de batterij voorafgaand aan het laden is.

Wat ook meespeelt: de standaard lader laadt de fietsaccu sneller op dan bijvoorbeeld een reislader. Met een reislader kan het twee keer zo lang duren.

Moet ik de fietsaccu na iedere rit opladen?

Het is niet nodig om de fiets na iedere rit op te laden. Zeker na een kort ritje kun je opladen prima uitstellen tot na de volgende rit. Idealiter laad je de accu op als deze onder de 70% lading komt.

Moet ik de accu van een nieuwe e-bike eerst helemaal opladen voor gebruik?

Nee, dat is niet nodig tenzij de batterij bijna leeg is. Je kunt een nieuwe elektrische fiets direct gebruiken.

Het idee dat apparaten eerst volledig opgeladen moeten worden voor gebruikt stamt nog uit het nikkel-cadmium (NiCd) of nikkel-metaalhydride (NiMH) -tijdperk. Lithium-ion batterijen verliezen niet in hun maximale capaciteit als ze niet eerst helemaal worden opgeladen.

Moet mijn e-bike nou wel of niet constant aan de lader als ik hem niet gebruik?

Ik lees dat veel elektrische fietsers hun fietsaccu altijd in de lader steken als ze de fiets niet gebruiken, ook al is de accu nog bijna vol. Dit geeft ze rust, vanwege het idee altijd weg te kunnen rijden met een volle batterij.

Bij Li-ion batterijen en het nog modernere broertje: de lithium-ijzer-fosfaat-accu (LFP of LiFePo4) met een moderne BMS, kan dit geen kwaad.  Belangrijk is dus dat er een goede BMSin het batterijsysteem zit die er voor zorgt dat er niet overladen wordt.

Maar, het is zeker niet nodig om de batterij altijd in de oplader te laten zitten. Een nadeel is ook dat het meer stroom kost. De oplader in het stopcontact verliest continu energie in de vorm van warmte.

500 Wh 'PowerTube' midden-accu op een elektrische mountainbike
500 Wh ‘PowerTube’ midden-accu op een elektrische mountainbike

Hoelang kan ik mijn fietsaccu in de lader laten zitten?

Moderne Lithium batterijen met een moderne BMS (van de laatste 5 jaar) zijn slim genoeg om het laden te stoppen als de accu echt bijna accu vol zit. Hierdoor zit je accu wel in de lader, maar laadt deze niet echt op.

Pas als er weer wat spanning van de accu is vervlogen wordt er weer een klein beetje bijgeladen. Hierdoor wordt de accu permanent op 100% gehouden voor gebruik. Al zal het in werkelijkheid eerder 90% zijn omdat er een veiligheidsmarge tot overladen wordt gehanteerd.

Als ik de fietsaccu langere tijd niet gebruik, moet ik dan toch opladen?

Ja! Als je de accu bijvoorbeeld ‘s winters maanden niet gebruikt wordt moet je deze tussentijds opladen om diepontlading te voorkomen.

Het meest bekende nadeel van Lithium-ion-batterijen (en in mindere mate ook de nieuwere lithium-ijzer-fosfaat-accu) is dat ze zelf ontladen. Dat betekent dat de batterij langzaam leegloopt, ook al wordt deze helemaal niet gebruikt. Dit is op zich geen groot probleem, behalve dat het laadcycli afdwingt en daarmee de maximale levensduur van de batterij eigenlijk al vastlegt.

Pas op met zelfontlading

Zelfontlading zorgt ervoor dat de batterij leger dan leeg kan raken. Op het moment dat de accu echt helemaal leeg is gelopen verandert de chemische samenstelling onomkeerbaar. Dit leidt ertoe dat opladen daarna nog maar moeizaam gaat, en de batterij bijna geen energie meer vast kan houden. Dit is een groot probleem dat niet meer op te lossen is.

Een diepontladen fietsaccu is total loss, en moet vervangen worden voor een nieuwe. Of, de accu moet gereviseerd worden door de batterijcellen in de accupack te vervangen. Beiden opties kosten honderden euro’s. Zonde, want het is te voorkomen.

Zo voorkom je diepontlading van je fietsaccu:
Laat de batterij nooit langer dan een paar weken (hooguit een maand) ongebruikt, zonder bij te laden. Hoe vaak je precies de fietsaccu aan de lader moet hangen hangt af van de batterij en de zelfontladingssnelheid ervan. Dit wordt ook weer beïnvloed door de temperatuur. Reken in ieder geval op enkele weken. Laad dus iedere paar weken de accu bij tot 60%.

Let op de accutemperatuur

Gebruik een beschermhoes om de accutemperatuur stabiel te houden. Er zijn speciale beschermhoezen op de markt die precies om de accu van je elektrische fiets passen. Het doel van deze hoezen is isolatie bieden, en daarmee de temperatuur van de accu op peil houden.

Als de fietsaccu te warm wordt, bijvoorbeeld in de volle zon, of te koud ‘s winters in de schuur, gaan de prestaties zoals de actieradius merkbaar achteruit. Zo’n hoes beperkt de temperatuurschommelingen en zorgt er dus voor dat de accu stabieler energie levert.

Ook op de omgevingstemperatuur

Let bij het opladen en bewaren ook op de omgevingstemperatuur. Leg de batterij bijvoorbeeld niet voor het raam in de zon. En laat de accu ook niet in de winter met vrieskou in de schuur liggen. Kamertemperatuur, of iets koeler (10ºC – 25ºC) is de ideale temperatuur, waarbij de de batterij het snelst oplaadt.

Conclusie: Zo laadt je je accu het beste op en gaat je e-bike langer mee.

  • Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu’s maakt dit niet uit.
  • Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
  • Niet compleet laten ontladen: (BMS zorgt ervoor dat op korte termijn niet gebeurt). Maar op langere termijn moet je een lege Lithium-batterij altijd bijgeladen worden ook als deze niet actief wordt gebruikt om diepontlading te voorkomen. Doe dit, anders gaat de batterij kapot!
  • Gebruik de originele meegeleverde lader.
  • Gebruik eventueel een beschermhoes om de accutemperatuur stabiel te houden

21 gedachten over “Wanneer kun je het beste je elektrische fiets (accu) opladen?”

  1. Hallo een vraagje.. mag een batterij van electrische fiets in de wintermaanden en zomer in de woning blijven om regelmatig op te laden terwijl fiets in garage staat… of moet ze na opladen terug in fiets geplaatst worden ?
    Dank voor een reactie Rita

    • Dag Rita,

      Je hoeft de batterij zeker niet terug te plaatsen in de fiets als je die niet gebruikt. Dat maakt voor de levensduur van de accu niet uit.

      Als de temperatuur in de garage veel verschilt in de winter (erg koud) en zomer (erg warm) is het juist een goed idee de accu ergens anders in huis op kamer temperatuur te bewaren.

      Let er ook op dat je de accu niet permanent in de lader laat zitten. (Maakt voor moderne laders en accusystemen niet echt uit, maar het kan geen kwaad hem er gewoon uit te halen als die volgeladen is.)

      Met vriendelijke groeten,

      Niels

    • Hallo een vraagje……………..Moet de accu bij het opladen altijd horizontaal blijven? Of mag je de accu ook liggend op zijn kant opladen? Extreem: zou het kwaad kunnen als je de accu op zijn kop oplaadt?

  2. Geachte,
    Laden van de accu.
    Mijn heeft mij aangeraden bij het laden van de accu, eerst de lader aan de
    stroom te koppelen, en dan pas aan de accu.
    Indien ok, hoe moet men dan handelen bij het stoppen met laden ?
    Eerst de fiche uit de accu halen en dan de lader van de stroom afkoppelen. Of hoe zit het feitelijk. ?

    • Dag Miranda,

      Ja, dat lijkt me geen probleem. Mocht je er over twijfelen zoek dan even naar de handleiding van jouw e-bike. Daar staat dit soort informatie vaak goed in beschreven.

      Met vriendelijke groet,

      Niels

  3. geen reactie, wel volgende vraag :
    heb 2 zelfde electrische fietsen merk thompson, 1 fiets is de laatste 6 maanden niet gebruikt, wel volle accu. Accu nu nog steeds vol volgens display op batterij. krijg echter geen verbinding met display van de fiets, zodat ik niet electrisch met de fiets kan rijden. heb de batterij in mijn andere fiets geplaatst en hier geen probleem. wat kan het probleem zijn ?

    • Dag Daniel,

      Dat is gek. De accu lijkt dus in orde. Het kan zijn dat het display kapot is, of dat er een kabel of zekering kapot is. Zit er vuil in het contactpunt van de accu? (Niet natmaken!)

      Als ik u was zou ik er mee naar de verkoper gaan. Een e-bike-monteur heeft aparatuur om de elektronica door te meten en een gerichte diagnose te doen.

      Groeten,

      Niels

  4. Goede dag, ik ben n trotse bezitter van een Cube e bike met de performance line middenmotor echt super goed spul en degelijk en muisstil! Ik heb n bosch accupakket 500 WH, ik heb op advies de accu ( Max 3 x leeg gereden, totdat de ondersteuning uitviel), maar is dit ook schadelijk? Want ik moet er niet aan denken dat ik zonder opzet mijn accu sloop. Wie geeft mij n duidelijk advies?

  5. Zit er een beperking aan een fietsaccu in het aantal keer opladen? Kennissen gaven mij aan dat het opladen tot ca 700 keer kan gebeuren. Daarna gaat de accu stuk.
    Verder wil ik weten hoelang accu’s meegaan. Als een accu b.v. 5 jaar meegaat moet ik binnen deze termijn een accu aanschaffen om niet zonder stroom in de accu komen te staan.

  6. Hallo, ik heb ook net een Cube gekocht en heb hetzelfde advies gekregen. Dit is geen probleem gezien de electronica in de batterij zorgt dat je deze NIET te diep kunt ontladen. Grtn.

  7. Bert Ik heb onlangs een beschermhoes voor de accu gekocht voor de koude.
    In de beschrijving daarvan staat dat als je de accu oplaad je de hoes er het beste af kunt halen daar de accu anders bij het opladen te heet kan worden.
    Aangezien die hoes met één of ander klitteband is uitgerust is het een heel gedoe om deze bij iedere oplaad beurt er dan steeds er af te nemen.
    Kan het kwaad voor de accu om deze er dan tijdens het opladen gewoon om te laten zitten.
    Bij het opladen merk ik dat de accu zelf weinig warmer word maar wel het oplaadappaat zelf.

  8. Moet de accu bij het opladen altijd horizontaal blijven? Of mag je de accu ook liggend op zijn kant opladen? Extreem: zou het kwaad kunnen als je de accu op zijn kop oplaadt?

Een reactie plaatsen