Kenteken aanvragen voor een elektrische fiets (speed pedelec)

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat sommige snelle elektrische fietsen met een nummerbord/kentekenplaat rondrijden. Maar hoe zit het nu precies? Welke e-bikes moeten nou wel of niet een kenteken, en wat voor één? blauw of geel? En, hoe vraag je dan zo’n kenteken aan? Een hoop vragen en onduidelijkheden die ik zelf eens ben gaan uitzoeken. Hierbij mijn bevindingen.

Een snelle elektrische fiets (speed pedelec) moet sinds 1 januari 2017 een geel kenteken hebben. Een normale elektrische fiets of e-bike mag gewoon zonder kenteken rijden.

Een kenteken voor een speed pedelec krijg je van de dealer, zo niet dan vraag je een bromfietskenteken aan bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

  • Voor een speed pedelec met een nog blauw (snorfiets) kenteken kun je gratis een vervangend geel (bromfiets) kenteken aanvragen.
  • Voor een speed pedelec zonder kenteken, maar met typegoedkeuring, moet je ook zelf een kentekenaanvraag doen bij RDW.
  • Een speed pedelec of andere snelle elektrische fiets zonder kenteken én zonder typegoedkeuring, bijvoorbeeld omdat je de fiets zelf gebouwd of aangepast hebt, moet eerst een individuele goedkeuring krijgen van RDW, daarna moet je een kenteken aanvragen.

Zonder kenteken mag je niet op de openbare weg rijden met een snelle elektrische fiets!

Voor welke elektrische fietsen is een kenteken verplicht?

Voor speed pedelecs is sinds 1 januari 2017 een geel (bromfiets) kenteken verplicht. Speed pedelecs zijn elektrische fietsen met trapondersteuning die een snelheid van harder dan 25 kilometer per uur halen tot maximaal 45 kilometer per uur.

Dus moet je een nummerplaat op elektrische fiets hebben?
Voor de langzamere ‘normale’ e-bikes is een kenteken niet nodig. De reguliere elektrische fiets: die tot 25 kilometer per uur trapondersteuning geeft, rijdt inderdaad zonder kenteken. Dit type elektrische fiets is voor de wet een fiets en geen brom- of snorfiets. Lees meer over de toegestane snelheden voor elektrische fietsen.

Voor de wetswijziging van 2017 werden speed pedelecs, zoals de snelle stromer bike nog als snorfietsen geclassificeerd en was een blauw nummerbord verplicht. Ook reden speed pedelecs op het fietspad. Met ingang van 2017 heeft Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) besloten om op basis van de nieuwe Europese richtlijnen speed pedelecs als bromfiets te classificeren.

Klever X-Speed speed pedelec met kentekenplaatje
Klever X-Speed speed pedelec met kentekenplaatje

Waarom is deze wet gewijzigd?

De minister maakt duidelijk in een brief aan de kamer dat de nieuwe voorgestelde bromfiets-wetgeving voor speed pedelecs ook niet ideaal is. Maar dat het veiliger is dan de voorgaande situatie en daarom de beste optie binnen de kaders van de voertuigenwetgeving.

Op 1 januari verviel de verouderde Europese wetgevingen over snorfietsen. Dit was de aanleiding dat de minister stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOC) onderzoek heeft laten doen naar het rijgedrag van speed pedelecs en de impact daarvan op de rest van het verkeer. De aanbevelingen in dit rapport en de conclusies van de minister zijn niet eenduidig en er wordt duidelijk een afweging gemaakt met als doel een zo veilig mogelijke situatie creëren voor zowel de speed pedelec rijders zelf als andere weggebruikers.

Met name het beschermen van de kwetsbare gewone fietser staat voorop. Zo blijkt uit het rapport dat speed pedelecs zo’n 25% van de tijd met gemiddeld 29,5 kilometer per uur op het fietspad reden. Daarom wordt het in dit rapport als veiliger beschouwd dat de relatief snelle speed pedelec op de rijbaan rijdt, en niet meer op het fietspad. Een brommer type classificatie maakt dit mogelijk en zo geschiedde.

Speed pedelecs dus op de rijbaan en niet op het fietspad

Met een geel brommernummerbord mag een speed pedelec dus niet meer op het fietspad rijden en is nu de rijbaan waar hij hoort. Tot ongenoegen van veel speed pedelec rijders die zich op hun beurt weer kwetsbaar voelen tussen de auto’s. Er zijn ook speed pedelec rijders die deze regel niet heel strikt naleven en bijvoorbeeld wel wat rustiger op het fietspad rijden. Dit mag niet en hier kun je een bekeuring van 140 euro voor krijgen (2019).

De overgang van een blauw naar een geel kentekenplaatje

Nieuwe speed pedelecs worden nu standaard verkocht met een gele nummerplaat.

Als je voor 2017 al over een speed pedelec beschiktte met een blauw nummerbord, heb je in de eerste drie maanden van 2017 een brief gekregen van RDW. Als je voor maart 2017 nog niets gehoord had van RDW moest je zelf contact met ze opnemen.

Vervolgens stuurde RDW in de eerste helft van 2017 alle geregistreerde speed pedelec-eigenaren een kentekencard en een geel nummerbord. Dit nieuwe nummerbord heeft hetzelfde formaat als de blauwe voorganger en past dus in de nummerbordhouder die al op de fiets zit.

Kentekenplaathouder op een Batavus Razer Turbo speed pedelec
Kentekenplaathouder op een Batavus Razer Turbo speed pedelec

Op die manier hebben de meeste ‘oude’ speed pedelecs inmiddels ook een geel nummerbord.

Ben ik verplicht een kenteken te voeren op mijn elektrische fiets?

Dat hangt dus af van de snelheid van je e-bike. Als je over een elektrische fiets beschikt die harder rijdt dan 25 kilometer per uur met trapondersteuning dan wordt dit geclassificeerd als speed pedelec. Dit voertuig wordt als bromfiets gezien en moet verplicht een geel kenteken hebben. Als je e-bike niet harder dan 25 kilometer per uur gaat, hoef je geen kenteken. Meestal wordt deze snelheidsgrens vastgezet met een begrenzer, die leest uit hoe snel de e-bike rijdt stopt de trapondersteuning bij 25 kilometer per uur. Daarnaast beschikken speed pedelecs over een veel sterkere accu en motor dan een e-bike om hogere snelheden te halen en langer te kunnen rijden. Hier meer over het opladen van accu’s.

Moet ik zelf een kenteken aanvragen, of krijg ik dit automatisch toegestuurd?

Gele kentekens voor worden inmiddels niet automatisch meer toegestuurd. Dit gebeurde begin 2017 wel toen de nieuwe wet inging. Nieuwe speed pedelecs worden standaard uitgerust met een geel kenteken en dat regelt de dealer of fabrikant zelf met RDW. Mocht je toch nog een blauw nummerbord hebben op je speed pedelec of snelle elektrische fiets dan mag je daar nu niet mee op de weg totdat je deze hebt vervangen met een brommer-nummerbord. De aanvraag voor deze nummerbordwissel doe je bij RDW (link naar RDW-website).

Ook worden er nog elektrische fietsen zonder kenteken verkocht terwijl een kenteken voor dat model e-bike (speed pedelec) wel nodig is. Hoewel de meeste dealers dit niet meer doen, zijn ze niet verplicht dit te regelen. In dat geval moet je dus ook zelf naar RDW.

Hoe ziet de aanvraagprocedure voor een e-bike-kenteken er uit?

Okay, je moet een kenteken aanvragen bij RDW, maar hoe werkt dat precies? We moeten eerst onderscheid maken tussen elektrische fietsen die al zijn goedgekeurd als veilige voertuigen en waar dat nog niet het geval is. In beide gevallen geldt namelijk een andere procedure.

Hoe weet ik of mijn elektrische fiets zo’n (type)goedkeuring heeft?

Een typegoedkeuring houdt in dat een motorvoertuigenfabrikant zijn voertuigen volgens de Europese veiligheidsnormen heeft ontworpen en dat de specificaties van het voertuig voldoen aan het type voertuig. Op deze manier hebben vrijwel alle nieuwe voertuigen binnen de EU een automatische goedkeuring en is dit geen probleem meer voor de eindgebruiker. Een speed pedelec die is goedgekeurd herken je aan:

  • Een metalen of kunststoffen plaatje waar het goedkeuringsnummer in gedrukt staat. Dit plaatje moet door de fabrikant duidelijk zichtbaar op de fiets zijn aangebracht.
  • Een certificaat die je bij de aankoop van je speed pedelec krijgt.
  • Een identificatienummer dat in het frame is geponst (meestal aan de onderkant).

Aanvraag kenteken s-pedelec zonder goedkeuring

Ten eerste moet je weten of je speed pedelec dus een typegoedkeuring heeft. In de meeste gevallen is dit zo. Maar als je bijvoorbeeld een exotisch model importeert of zelf een elektrische fiets (deels) hebt gebouwd, is deze nog niet goedgekeurd als een voertuig dat veilig is om op aan het verkeer te mogen deelnemen. Een individuele goedkeuring voor je elektrische fiets moet dan eerst plaatsvinden voordat je een kenteken aanvraagt. Deze individuele keuring kun je laten doen door RDW.

Aanvraag kenteken s-pedelec met (type)goedkeuring

  1. Je maakt een keuringsafspraak bij RDW (website RDW). Kies voor de keuring van een bromfiets. Bij de keuringsafspraak ga je met je elektrische fiets naar een RDW-locatie en ze voeren dan ter plekke de keuring uit.
keuringsaanvraag_speed-pedelec
Kies de keuringsaanvraag voor een brommer

Keuringsstations van RDW bevinden zich in: Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Rijen, Roosendaal, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwijndrecht of Zwolle

Neem naar deze keuring alle documenten mee die je hebt van de fiets. Met name het aankoopbewijs en garantiebewijs kunnen nodig zijn op het bouwjaar vast te stellen.

  1. Je kan op je speed pedelec naar die afspraak, daarvoor moet je dan wel een tijdelijk ééndagskenteken aanvragen.
Kenteken voor één dag aanvragen bij RDW
Kenteken voor één dag aanvragen bij RDW
  1. Na de keuring krijg je binnen 5 dagen het kentekenbewijs per post toegestuurd.
  2. Een dag daarna ontvang je ook de tenaamstellingscode.

Nu heb je een gekeurde speed pedelec op je naam staan. Maar je mag nog niet de weg op want:

  1. Je moet dan ook verplicht een WA verzekering afsluiten. Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) is een verplichte verzekering die je moet afsluiten als je aan het verkeer deelneemt met een motorvoertuig of als er een kenteken op je naam staat.
  2. Je moet tenslotte met je nieuwe kentekenbewijs zelf een kentekenplaat laten maken. Dit kan bij een van de vele erkende kentekenplaatfabrikanten.

Hoeveel kost een kenteken voor een speed pedelec?

Op dit moment rekent RDW de volgende kosten voor het aanvragen van een kenteken:

OmschrijvingPrijs
Identificatie licht voertuig€ 51,00
Beoordeling / keuring van het voertuig€ 54,00
Inschrijven voertuig in kentekenregister€ 39,00
Tenaamstellen via RDW€ 10,10
Totale kosten kenteken speed pedelec€ 154,10

Een geel kenteken betekent ook andere regels!

Nu speed pedelecs gelijk staan aan brommers moeten ze zich ook aan de brommerregels houden. Dit betekent onder andere dat de besuurder:

  • Minimaal 16 jaar oud is
  • Een rijbewijs of bromfietsrijbewijs (type AM) heeft en deze samen met het kentekenbewijs bij zich heeft
  • Een goedgekeurde bromfietshelm draagt. Gelukkig mogen speed pedelec fietsers een speciale speed pedelechelm dragen. Een integraal helm niet verplicht.
  • Een WA verzekering heeft
  • Op de rijbaan rijdt of op het bromfietspad

Wat als ik geen nummerbord op mijn speed pedelec heb en er toch op ga rijden?

Rijden op een speed pedelec zonder nummerplaat

Als je geen kenteken hebt voor je speed pedelec betekent het dat je er niet mee op de openbare weg mag. Ga je toch met een speed pedelec zonder kenteken de weg op dan riskeer je een bekeuring van € 260 voor rijden met een voertuig zonder kenteken. Het risico nemen op het krijgen van een bekeuring is één ding, maar het werkelijke risico zit in het geval je betrokken raakt bij een ongeluk en niet verzekerd bent voor de schade. Een motorvoertuig (zoals een s-pedelec) zonder kenteken is namelijk niet verzekerd. Mocht u dan schade oplopen of veroorzaken dan zit u voor de rest van uw leven vast aan een enorme schuld. Rijdt dus nooit onverzekerd rond!

Rijden op een speed pedelec zonder kentekenplaat

Er is wel een uitzondering. Namelijk het niet voeren van een kentekenplaat. Als je speed pedelec wel een kenteken heeft, maar je hebt de nummerplaat niet gemonteerd op de fiets riskeer je een bekeuring van € 90. Dit is een risico dat sommige speed pedelecrijders bewust nemen, met name omdat een speed pedelec en e-bike op het eerste gezicht niet zo makkelijk te onderscheiden zijn. Ze denken daarmee minder snel een bekeuring te krijgen als ze op het fietspad rijden want oom agent zal dan denken dat het een normale e-bike is en geen speed pedelec (die heeft immers een geel nummberbord).

3 gedachten over “Kenteken aanvragen voor een elektrische fiets (speed pedelec)”

  1. Beste Niels,

    Bedankt voor het informatieve stuk over het laten keuren van een speedpedelec. Hierop heb ik meteen de volgende vraag, heb je zelf de procedure voor het laten keuren van een eigen gebouwd voertuig ook al eens in de praktijk doorlopen? Ik ben er zelf namelijk een beetje huiverig voor omdat ik van iemand te horen kreeg dat deze procedure hem uiteindelijk veel meer tijd en geld gekost heeft dan verwacht doordat er bij de rdw zelfs een geluidsproef gedaan moest worden. Dit speelde ongeveer 3 jaar geleden dus misschien is er inmiddels één en ander verandert in de procedures.

    Alvast bedankt voor je info

    • Beste Lieuwe,

      Bedankt voor je vraag. Nee, helaas heb ik zelf geen ervaring met het laten keuren van een zelfgebouwd voertuig. Wellicht kun je vooraf contact opnemen met RDW en vragen naar richtlijnen/specificaties voor de type goedkeuring die je voor ogen hebt en je situatie beschrijven. Ik zie geen reden waarom ze vooraf geen indicatie kunnen geven van de kosten en de doorlooptijd. Misschien kun je ook hier je vraag stellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1843767

      Succes in ieder geval!

  2. Mooie DIY.
    Ik heb een Speed Pedelec (Stromer ST5) in Belgie gekocht. Heb het originele Belgische kentekenbewijs deel I en II, een verkoopovereenkomst van de verkoper met handtekening. Moet de fiets dan nog gekeurd worden bij het RDW? Ik ben vanuit mijn verzekering al WA verzekerd. Is dit genoeg of moet er nog een extra fietsverzekering worden afgesloten?

Een reactie plaatsen