De aanschafprijs voor elektrische fietsen loopt ontzettend uiteen. Het ligt er geheel aan wat voor type fiets je wil, of je extra opties kiest en voor welke kwaliteit je gaat. Ook zit er een prijsverschil in een standaarduitvoering (met korting) of een elektrische fiets op maat. Wanneer je iets extra’s wil op je e-bike, een aanpassing op het basismodel, zal de prijs al gauw stijgen.
Je mag rekenen op een aanschafprijs van tussen de €1.500,- en €3.000,- voor een nieuwe elektrische fiets.
Er zijn uitvoeringen die ver boven en – beneden deze prijsklasse zitten. Zo zijn er elektrische fietsen die in prijs variëren van €900,- tot €7.000,-, en hoger. Een simpel model stadsfiets met kleine accu en voorwielmotor zal in de onderste prijsrange vallen, rond de €900,- tot €1000,-.
Het zijn voornamelijk speed pedelecs, elektrische mountainbikes en elektrische bakfietsen die in de hogere prijsklassen vallen, zo rond de €3000,- tot €5000,-.
Consumenten gaven in 2021 gemiddeld €2.400,- uit aan een elektrische fiets (bron: Bovag)
Verkoop elektrische fietsen 2020 in % | Prijsklasse |
---|---|
11 procent | € 900,- – € 1.499,- |
14 procent | € 1.500,- – € 2.099,- |
8 procent | € 2.100,- – € 2.399,- |
9 procent | € 2.400,- – € 2.699,- |
13 procent | € 2.700,- en hoger |
(Bron: RAI vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK)
Elektrische fiets op afbetaling kopen vaak duurder
Heb je het geld niet om in één keer een elektrische fiets aan te schaffen, of wil je je spaarrekening er niet voor aanbreken? Bij veel fietsspecialisten kun je bij ook een elektrische fiets op afbetaling kopen. Je bent dan direct eigenaar van de fiets, maar betaalt de aankoopsom in vaste maandtermijnen af. In feite is dit dus een vorm van financiële lease.
Let er wel op dat een elektrische fiets op afbetaling kopen duurder is. De rente die je betaalt is vaak hoger dan bij een persoonlijke eenmalige lening. Vraag je af of je dit wil. Daarnaast zijn de voorwaarden voor kopen op afbetaling niet altijd even gunstig. Laat je daarom ook goed informeren bij de verkoper naar de mogelijkheden en de specifieke voorwaarden voor een elektrische fiets op afbetaling.
Wat bepaalt nou de aanschafprijs van een e-bike? In deel 1 van dit artikel loop ik alle elementen door die van invloed zijn op de prijs.
De aanschafprijs van een elektrische fiets wordt bepaald door:
1. Het type elektrische fiets
2. Het merk
3. Het type accu
4. De plaatsing van de motor
5. Het display
6. Bijgleverde accessoires
7. Wie de verkoper is
8. Het aantal versnellingen
9. De kwaliteit van het materiaal
De aanschafprijs van een elektrische fiets is één kant van het kostenplaatje. In deel 2 neem ik je ook even mee naar de bijkomende kosten, nadat je een elektrische fiets hebt gekocht. Zo heb je het beste beeld van de totale kosten van een elektrische fiets.
Bijkomende kosten voor een elektrische fiets zijn:
10. Periodiek onderhoud
11. Een eventuele fietsverzekering
12. Het opladen van je accu
13. Fietsaccessoires
Deel 1: De aanschafprijs van een elektrische fiets
De prijsopbouw van een elektrische fiets wordt door alle onderdelen tezamen bepaald. En hierin zit nu juist zoveel variatie bij elektrische fietsen. Laten we de onderdelen eens doorlopen om je een beter beeld te geven van welke factoren de kostprijs beïnvloeden.
1. Het type elektrische fiets
Een ‘normale’ elektrische fiets (stadsfiets of toerfiets) is verreweg het meest verkochte model. Dit model is in aanschaf goedkoper dan een woon-werkverkeer fiets, waaronder een speed pedelec. Maar ook een elektrische bakfiets of elektrische mountainbike heeft een hoger prijskaartje.
In onderstaand overzicht van de verschillende type elektrische fietsen heb je een idee van het verschil in kosten.
Type elektrische fiets | Merk en model | Vanaf prijs |
---|---|---|
Budget Elektrische stadsfiets | Villette la Joie | € 948,95 |
Elektrische stadsfiets/toerfiets | Cortina E-Foss FM N8 2020 Dames | € 1.399,- |
Elektrische vouwfiets | Bohlt R140 | € 985,43 |
Elektrische moederfiets | Cortina E-Common Family N7 2020 Lage Instap | € 2,499,- |
Elektrische bakfiets | Johnny Loco Elektrische bakfiets | € 4.399,- |
Speed pedelec | Raleigh Kent H - 45km/u - 625Wh | € 4.295,- |
Peildatum: maart 2021
Het type elektrische fiets is tekenend voor de aanschafprijs, omdat het bepaalt wat voor onderdelen er nodig zijn op de fiets. Ik zal ze één voor één toelichten, zodat je een idee hebt waar je rekening mee moet houden.
2. Het merk
Kies je voor een high-end merk of een minder bekend merk? Je keuze voor het ene of andere merk is in grote mate bepalend voor de prijs. Voor een high-end model betaal je weliswaar een hogere aanschafprijs, maar je krijgt daarmee doorgaans méér waar voor je geld.
Het is daarom aan te raden niet naar alleen te oriënteren op e-bikes met een aantrekkelijke korting, maar juist te kijken naar de aanschafprijs van de fiets. Dat zegt namelijk véél meer over de fiets.
Zo hangt er aan een elektrische fiets met een A-merk als Cortina, Trek en Gazelle doorgaans een hoger prijskaartje, maar A-merken investeren dan ook veel geld en tijd in optimalisatie van de fiets. Bij B-merken is dat niet altijd aantoonbaar het geval.
Er zijn A-merken die niet alleen investeren in het ontwikkelingsproces van de fiets voor een betere rijervaring, maar ook stellen steeds meer A-merken bijvoorbeeld hogere eisen aan de assemblage van een elektrische fiets in de fietsenwinkel.
Het idee daarachter is: een fiets kan nog zo goed bedacht zijn, als hij niet goed in elkaar is gezet heeft jouw rijplezier daaronder te lijden. Dat wil de fabrikant, maar ook jijzelf natuurlijk voorkomen. Kies je daarom voor een A-merk, dan verhoogt dat doorgaans ook je rijplezier.
3. Het type accu
Eén van de kostbaarste onderdelen van een elektrische fiets is de accu. Ook hierin zijn tal van modellen op de markt, met ieder een ander prijskaartje. Belangrijk om rekening mee te houden bij je oriëntatie: De accu gaat zelf minder lang mee dan de levensduur van je fiets. Daarom is het verstandig een accu te kiezen die past bij jouw voorkeuren en rijgedrag. Wat voor type accu past bij jou?
Vaste- of uitneembare accu
Elektrische fietsendiefstal richt zich vaak op uitneembare accu’s. Een vaste accu biedt meer veiligheid, maar is ook duurder en wordt verwerkt in een zwaarder frame. Niet iedereen vindt dit even handzaam en plezierig fietsen.
Hoge- of lagere accu capaciteit
De capaciteit van de accu drukt een grote stempel op de prijs. Fiets je voornamelijk lange afstanden, dan is een accu met hoge capaciteit (die je minder vaak hoeft te laden) een betere keuze. Daartegenover staat wel een hoger kostenplaatje.
Plaatsing van de accu
Wil je de accu op of onder de bagagedrager, of in het midden van het frame? Dit zijn de meeste gekozen opties, die ook iets duurder zijn. Een andere mogelijkheid is een losse accu. Die vervoer je in bijvoorbeeld een fietstas. Deze zijn minder in trek, want ze zijn gevoeliger en kwetsbaarder. Maar daarom ook voordeliger in de aanschaf.
Garantietermijn accu
De garantie op de accu verschilt per merk. Zo zijn er fabrikanten die één jaar garantie geven, andere merken geven standaard twee jaar fabrieksgarantie (en de mogelijkheid om aanvullende garantie bij te kopen).
Een kortere garantietermijn is doorgaans goedkoper.* Maar vergis je niet*: de aanschaf van een nieuwe accu is kostbaar. Soms kan het op de totaalprijs weer uitmaken om een duurdere accu te kiezen met een langere garantietermijn.
4. De plaatsing van de motor
Een elektrische fiets met een voorwielmotor is goedkoper dan een e-bike met middenmotor of achterwielmotor. Een elektrische fiets met middenmotor is verreweg het populairste model, maar ook ruim de helft duurder dan een fiets met voorwielmotor.
De verklaring hiervoor is dat de voorwielmotor de aandrijving: krukas, ketting en tandwielen niet belast. Fabrikanten hoeven daarom geen speciale ontwerpen te maken, waardoor een voorwielmotor op heel veel modellen gemonteerd kan worden. Dat drukt de kosten.
5. Het display
Iedere elektrische fiets heeft een display, en op dit onderdeel zit ook veel prijsverschil. De software waarop het display draait is hierbij de belangrijke prijsfactor. De ene software kan namelijk meer features ondersteunen dan andere display software.
Zo zijn er zijn displays met een uitgebreide weergave die een hoger prijskaartje dragen met méér functionaliteiten, waaronder displays van Bosch en Panasonic. Dit zijn displays die aangeven wanneer je moet schakelen, waarmee je je verlichting kunt bedienen tot displays met een hogere weergave resolutie.
6. Bijgeleverde accessoires
Vaak koop je geen ‘kale’ fiets, maar neem je er bepaalde accessoires bij, zoals een speciaal gecertificeerd ART-slot, of een e-bike-proof kinderzitje, zodat de fiets helemaal aansluit op jouw voorkeuren en benodigdheden.
Je kunt het met accessoires natuurlijk zo gek maken als je wil: een set fietstassen, een fietshelm, regenkleding voor woon-werkverkeer, een waterdichte beschermhoes om waterschade aan je elektrische fiets te voorkomen, of een fietsnavigatie computer voor de mooiste fietsroutes? Het kan allemaal. Uiteraard verhoogt dit de aanschafprijs van je e-bike.
7. De verkoper
Bij wie je een e-bike aanschaft, heeft ook invloed op de aanschafprijs. Koop je ‘m online, in een winkel, of bij de fietsspecialist? Je kunt op steeds meer plekken een e-bike kopen.
Zo is er regelmatig wel een supermarkt of bouwmarkt met een elektrische fiets aanbieding. Het gaat dan vaak om e-bikes die met een flinke korting aangeboden worden, en in de laagste prijsklasse vallen. Hoewel dit soort aanbiedingen zeer betaalbaar zijn, wees je ervan bewust dat de kwaliteit van de onderdelen niet altijd even betrouwbaar is.
Bij dit soort ‘stunts’ gaat het vaak om fietsmodellen met restpartij accu’s van minder bekende merken. En dan heb ik het alleen nog maar over de accu gehad. Het kan een leuke deal zijn, maar er zitten risico’s aan.
Uit de praktijk blijkt dat verreweg de meeste consumenten hun elektrische fiets kopen bij een (online) fietsenwinkel. Blijkbaar spelen service en zekerheid een doorslaggevende rol bij de aanschaf van een e-bike.
8. Aantal versnellingen
Het aantal versnellingen maakt ook uit voor de prijs van de e-bike. Er zijn drie systemen in omloop, met ieder hun voor- en nadelen en prijsklasse.
Derailleurversnelling
Dit type heeft 21 tot 27 versnellingen en is gemaakt voor de meer sportieve elektrische fietsen, zoals een elektrische mountainbike of elektrische racefiets. De derailleurversnelling vraagt wel meer onderhoud dan de andere type versnellingen, maar is goed zelf te doen. Omdat dit type versnelling een open kettingkast heeft kun je er makkelijk bij.
Het voordeel van een derailleurversnelling is dat je tijdens het belasten van de aandrijving gewoon kunt schakelen. Dit is handig in heuvelachtige gebieden, waar je niet wil stoppen met trappen.
Naafversnelling
Dit is de meest gangbare versnelling op de ‘normale’ e-bike waarbij de kettingkast dicht is. Met een naafversnelling heb je meestal 7 tot 8, en maximaal 14 versnellingen.
Traploze versnelling
De duurste versnelling op een elektrische fiets is de traploze versnelling. Dit type heeft oneindig veel versnellingen en stemt het schakelen automatisch af op je snelheid. Dit type versnelling bepaalt zelf de optimale versnelling, maar vraagt meer van de motor waardoor je actieradius kleiner wordt.
Met een kleinere actieradius zul je vaker moeten opladen, wat gevolgen heeft voor de levensduur van je accu. Een elektrische fiets met traploze versnelling kun je daarom het beste combineren met een accu met grote capaciteit.
9. Kwaliteit van het materiaal
Bepaalde fabrikanten gebruiken meer hoogwaardige materialen dan andere merken. Dit verschil zie je doorberekend in de aanschafprijs van de fiets. De prijs voor de elektrische fiets moet overeenkomen met de gebruikte onderdelen en het rijgedrag. De kwaliteit van het materiaal verhoogt of verlaagd de betrouwbaarheid van de fiets.
Zo investeren duurdere A-merken doorgaans in hoogwaardig materiaal waarin de perfecte balans wordt gezocht tussen het gewicht van de fiets, de betrouwbaarheid van het materiaal en het rijplezier.
Om je een voorbeeld te geven: een elektrische racefiets met carbon frame (en onderdelen), zoals dit Cube Agree model weegt een stuk minder en is daarom handzamer op de weg. Het nadeel is wel dat dit materiaal kwetsbaarder is en relatief duur.
Kosten voor rijklaar maken
Ook de kosten voor het rijklaar maken van je e-bike zitten bij de aanschafprijs inbegrepen. Hiervoor mag je een bedrag rekenen tussen de € 90,- en de € 250,-. Waarom betaal je rijklaarmaakkosten?
In de fabriek wordt de fiets losjes geassembleerd, maar de vakspecialist maakt het werk op locatie af en loopt daarbij alles na zodat je meteen op je fiets kunt springen. Hiervoor betaal je arbeidskosten. Gemiddeld is een fiets vakspecialist zo’n 60 tot 120 minuten bezig om een e-bike rijklaar te maken.
Wat valt onder het rijklaar maken van een fiets?
- Invetten van bepaalde onderdelen
- Versnellingen afstellen
- Spaakspanning controleren
- Motor afstellen
- Remmen controleren
- Banden controleren
- Schroeven, bouten en moeren nalopen
- Het stuur afstellen
- Accu checken
In het eerste deel heb ik je uitgelegd welke onderdelen de aanschafprijs van de elektrische fiets bepalen. Je doet er goed aan een elektrische fiets te kopen die helemaal bij jou past. Jij moet er immers op fietsen, en het is een investering voor vele jaren.
Ik raad je daarom aan niet alleen te kijken naar de aanschafprijs (en een eventuele aanlokkelijke korting), maar vooral naar de prijs – kwaliteitverhouding. Zo kies je het beste een elektrische fiets binnen je budget, met het hoogste rijplezier.
Als tip wil ik je meegeven om in je oriëntatiefase voor de aanschafprijs een gratis offerte te laten opmaken. Omdat de prijzen per verkoper ontzettend kunnen verschillen, valt hier winst te behalen door een aantal offertes naast elkaar te leggen. Op basis daarvan kun je beste optie voor jou kiezen.
Deel 2: Bijkomende kosten voor een elekrische fiets
De aanschafprijs van een e-bike is verreweg het duurst, maar wat een elektrische fiets kost, is méér dan alleen de aanschafprijs. De bijkomende kosten, ofwel doorlopende kosten, moet je óók meerekenen nadat je de e-bike hebt gekocht en hem gaat gebruiken. Laten we de bijkomende kosten eens doorlopen.
Je maakt met een elektrische fiets bijkomende kosten voor:
- Periodiek onderhoud
- Eventueel een fietsverzekering
- Het opladen van je accu
Periodiek onderhoud elektrische fiets
Iedere fiets heeft vroeg of laat onderhoud nodig. En met een elektrische fiets is dat zeker het geval. Aan aantal dingen kun je zelf doen, zoals de bandenspanning checken, je elektrische fiets schoonmaken, je zadel en stuur afstellen en je ketting smeren wanneer je fiets een open kettingkast heeft.
Maar specifieke onderdelen kun je beter laten nakijken door een vakspecialist zonder daar zelf aan te gaan rommelen, zoals de accu, het display en de motor.
Vooropgesteld: een goed onderhouden e-bike gaat langer mee. Het is daarom aan te raden je e-bike in ieder geval één keer per jaar een servicebeurt te laten geven, zodat juist de kwetsbaarste onderdelen nagekeken worden.
Wat zijn dan de kosten voor het onderhoud? Ook dat ligt eraan. Dit heeft niet alleen te maken met hoe de staat van je e-bike is op dat moment, maar ook wat de afspraken zijn die je hebt gemaakt tijdens de aanschaf. Misschien heb je een eerste – en tweede servicebeurt bij de aanschafprijs inbegrepen gekregen?
Houdt er rekening mee dat er kosten zijn verbonden aan arbeidsloon en aan het vervangen van onderdelen, die qua prijs sterk uiteenlopen. Gaat het om bijvoorbeeld vervanging van je accu? Dan is dat doorgaans niet goedkoop.
E-bike fietsverzekering
Grote kans dat je een fietsverzekering voor je nieuwe e-bike wil afsluiten. Naar schatting volgens de Consumentenbond verzekert maar liefst 80% van de e-bike bezitters hun fiets met een speciale e-bike fietsverzekering.
Niet gek, je hebt immers een flinke investering gedaan en je wil niet onverhoopt zonder fiets komen te zitten in het vervelende geval van diefstal of schade. Met een e-bike fietsverzekering verzeker je je tegen onvoorziene (hoge) extra kosten.
Je elektrische fiets verzekeren kan al vanaf een paar euro per maand. Afhankelijk van wat je precies wel en niet wil mee verzekeren, je leeftijd en je woonplaats, varieert een gemiddelde e-bike fietsverzekering tussen de €3,51 en €5,29 per maand. Dat betekent dat je op jaarbasis tussen de €42,12 en de €63,48 aan je fietsverzekering kwijt bent.
Opladen accu
Verder is het hele idee van e-bike dat je trapondersteuning krijgt door middel van een opgeladen accu. Daarom moet je de accu opladen ook tot de bijkomende kosten rekenen. Gelukkig zijn de kosten voor het opladen bijna verwaarloosbaar en vallen de oplaadkosten hartstikke mee.
Wat je precies kwijt bent aan één oplaadbeurt hangt helemaal af van de actieradius van je accu. Maar gemiddeld genomen mag je uitgaan van zo’n € 0,10 per oplaadbeurt.
Fietsaccessoires
Tot slot heb je misschien fietsaccessoires nodig om je e-bike compleet te maken. Denk aan een kinderzitje, of een extra fietsslot. Maar denk ook aan een verplichte e-bike helm wanneer je een speed pedelec wil aanschaffen. Deze kosten, variërend van eenmalig tientallen euro’s tot een paar honderd euro, moet je dus ook wel meerekenen in de aanschafprijs.
Nu je een idee hebt van wat een elektrische fiets kost, kun je beginnen met oriënteren op de aanschaf. Ik wens je alvast veel rijplezier!