Wat is de juiste bandenspanning voor een elektrische fiets?

De juiste bandenspanning voor een elektrische fiets is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste daarvan is het type fietsband. Voor elk type band geldt namelijk een minimale en maximale druk. Dit bereik staat aangegeven op de zijkant van de buitenband uitgedrukt in ‘bar’ of ‘psi’.

De belangrijkste reden om met een correcte bandenspanning te rijden op een elektrische fiets is omdat je zo energie bespaart en daarmee de levensduur van de accu maximaliseert.

Bij elektrische stadsfietsen of elektrische toerfietsen ligt de ideale bandenspanning vaak tussen 3,5 en 4,5 bar. Maar welke precieze waarde je tussen deze twee uitersten kiest ligt vooral aan persoonlijke voorkeur. Wat jij zelf dus het prettigst vindt fietsen. Andere factoren om rekening mee te houden voor de ideale bandenspanning zijn:

  • Je lichaamsgewicht
  • Of je extra bagage meeneemt, of kinderen in een kinderzitje
  • Hoe de weersomstandigheden zijn
  • Op welke ondergrond je fietst
  • Het type binnenband

Type fietsband en de juiste bandenspanning

Zoals ik al even zei, is het type fietsband erg belangrijk bij het bepalen van de juiste bandenspanning. Fietsbanden kun je grofweg categoriseren in drie soorten, met ieder een andere ‘ideale’ bandenspanning. Dit heeft met name te maken met het doel van de fietsband. Ga je ermee racen? Off road rijden, of juist lange tochten maken op geasfalteerde fietspaden?

type banden en de bijbehorende bandenspanning

  1. Klassieke fietsband: De meest gebruike fietsband is de klassieke fietsband, die onder elke elektrische stadsfiets zit, vraagt om een bandenspanning ergens tussen de 3,5 tot 6 bar, afhankelijk van het merk fietsband.

  2. Smalle band: Elektrische fietsen met typische smalle band, zoals een elektrische racefiets, moeten harder worden opgepompt en vragen om een hoge bandenspanning, ergens tussen de 6 en 9 bar.

  3. Ballon band: Dan zijn er elektrische fietsen met brede banden, de zogenaamde ballon band, zoals elektrische transportfietsen of een elektrische mountainbike. Brede fietsbanden komen het beste tot hun recht met lage bandenspanning, tussen de 2 en 3 bar.

Ik heb de juiste bandenspanning per type fietsband voor veelvoorkomende elektrische fietsen voor de duidelijkheid op een rijtje gezet.

Type elektrische fietsType fietsbandDikte buitenbandBandenspanningGewenste bandenspanning
Elektrische stadsfietsKlassieke fietsband30 - 45 mmNormaal3,5 tot 6 bar
Elektrische racefietsSmalle racebandminder dan 30 mmHoogmeer dan 6 bar
Elektrische moederfietsBrede ballonbandmeer dan 45 mmLaag2 tot 3 bar
Elektrische transportfietsBrede ballonbandmeer dan 45 mmLaag2 tot 3 bar
Elektrische mountainbikeBrede ballonbandmeer dan 45 mmLaag2 tot 3 bar


Bovenstaande waarden zijn de juiste waarden voor iemand met een lichaamsgewicht van 75 kg, zonder extra bagage op de fiets. Reken met iedere kilo extra gewicht 1% extra lucht per band, tot aan het maximale aantal bar vermeld op je fietsband. Pomp je fietsband nooit harder op dan het aangegeven maximum.

Wat wordt nou precies bedoeld met bandenspanning?

Oké, we hebben het over bandenspanning, maar wat wordt daar nou precies mee bedoeld?
Met bandenspanning bedoelen we de overdruk die in de fietsband aanwezig is. Overdruk wil zeggen het verschil tussen de buitenluchtdruk (atmosferische druk) ten opzichte van de luchtdruk in de fietsband. Dit verschil wordt uitgedrukt in bar of psi en kun je meten met een luchtdrukmeter, of manometer. Hoe meer lucht je in de band stopt, hoe harder de lucht in de band drukt tegen de band en hoe harder de band aanvoelt als je er in knijpt.

Bandenspanning en rolweerstand

Wat heeft rolweerstand te maken met bandenspanning? De juiste bandenspanning is van belang om de rolweerstand te verminderen. Een hoge rolweerstand betekent energieverlies door materiaalvervorming bij het afrollen van de fietsband. Met andere woorden: bij een lage rolweerstand gaat er minder energie (warmte) verloren aan de wrijving tussen de buitenband en het wegdek.

De vorm van de band vertelt je wat over de rolweerstand. Op het oog kun je zien dat met de juiste luchtdruk in de band je fietsband in de doorsnede een mooie U-vorm heeft. Bij een te lage bandenspanning zakt de vorm uit naar naar de randen en krijgt de fietsband een overdreven U-vorm.

Bij een lage bandenspanning raakt de fietsband namelijk met een groot oppervlak de ondergrond (door vervorming). Daardoor ontstaat er méér wrijving met de ondergrond, en dus verloren vermogen. Je moet als fietser dan méér kracht uitoefenen om dezelfde snelheid te behouden.

Je zult het zelf ongetwijfeld wel eens gemerkt hebben dat je met te zachte banden fietsen veel zwaarder moet trappen. Niet heel comfortabel. En dan kun je denken… daar merk je op een elektrische fiets toch niets van? Dat klopt, het trappen wordt op een e-bike niet zwaarder, maar de motor werkt wel harder dan nodig en zo is de accu merkbaar sneller leeg.

Een hoge rolweerstand wordt naast een onjuiste bandenspanning ook deels beïnvloed door versleten profiel op de fietsband. Controleer daarom eens per half jaar ook het profiel van je fietsbanden. Bij elektrische fietsen (en veelvuldig gebruik) slijten fietsbanden sneller.

Je wilt met fietsen dus een zo laag mogelijke rolweerstand, dat fietst het prettigst. Maar naast dat het een stuk plezieriger fietst omdat het je minder energie kost, fiets je bovendien ook veiliger omdat je beter kunt sturen, meer grip op de weg hebt, het minder slijtage aan je banden veroorzaakt, en het de kans op een klapband verkleint.

Waarom is juist de bandenspanning zo belangrijk bij een elektrische fiets?

Het valt op dat niet iedere fietser er bij stilstaat wat het belang is van de juiste bandenspanning voor hun elektrische fiets. Waarom moet de ene band harder of zachter worden opgepompt? En maakt dat echt zoveel uit?

De juiste hardheid van je fietsband is voor iedere fiets van belang, maar destemeer voor elektrische fietsen. Een e-bike heeft namelijk kostbare onderdelen zoals een accu en een elektromotor die sneller slijten bij een verkeerde bandenspanning.

Voorop gesteld: je zult met een elektrische fiets een stuk comfortabeler rijden wanneer de juiste hoeveelheid lucht in de banden zit. Maar dat niet alleen. Een verkeerde bandenspanning zorgt bovendien voor een verhoogde kans op bandenslijtage, lekrijden, of zelfs een klapband. Nu slijten elektrische fietsbanden doorgaans al sneller, maar met de verkeerde bandenspanning kan dit slijten nog een stuk sneller verlopen. Zonde dus.

Van een elektrische fiets met de juiste bandenspanning verbruikt de accu minder energie en is je actieradius groter. Je kunt daardoor verder fietsen met één acculading en je accu opladen hoeft minder vaak. En minder vaak laden (en ontladen) vergroot de levensduur van de accu. Ook belast de verkeerde bandenspanning de motor méér dan nodig, omdat je zwaarder moet trappen bij te zachte banden.

Je hebt het al door: de verkeerde bandenspanning kan je zeker met een elektrische fiets op extra kosten drijven. Terwijl dit goed te voorkomen is door regelmatig even de fietsbandenspanning te checken.

Hier kun je meer lezen over hoe je de actieradius van je e-bike verhoogt

In dit artikel vertellen we je hoe je de levensduur van je accu zo lang mogelijk maakt door slim op te laden.

De nadelen van een te lage bandenspanning bij een elektrische fiets

Veel voorkomende problemen bij een te lage bandenspanning bij elektrische fietsen zijn:

  1. Het verkleint de actieradius: Met te zachte banden gaat trappen zwaarder en het trekt je accu sneller leeg. Hierdoor kun je minder ver fietsen op een volle accu en verkort de levensduur van je accu.

  2. Je fietsbanden slijten sneller: Een fietsband zonder de juiste bandenspanning vormt sneller scheurtjes in de zijwand. Dit kan uiteindelijk een klapband veroorzaken.

  3. Je hebt een grotere kans op een lekke band: Een te lage bandenspanning kan een doorslag plek geven in de band wanneer je over een voorwerp fietsen, die vervolgens ook de velg kan beschadigen. Ook dit kan leiden tot een klapband.

  4. Het belast de motor onnodig: De motor moet harder werken bij te zachte banden. Dit verkort de levensduur van de motor.

De nadelen van een te hoge bandenspanning bij een elektrische fiets

De banden van je elektrische fiets te hard oppompen geeft ook problemen:

  1. Je rijdt minder comfortabel: Een te harde fietsband heeft geen verende werking en vangt dus ook niet goed schokken op. Dit voelt erg trillerig aan, met name aan je stuur (wanneer je over een niet-geasfalteerde weg fietst).

  2. Je hebt minder grip op de weg: Omdat een harde fietsband minder contactoppervlak heeft met de ondergrond, heb je minder grip op de weg. Vooral je bochtenwerk kan daardoor onzeker aanvoelen en je kunt de controle verliezen. Bij elektrische fietsen met een voorwielmotor is dit nog merkbaarder.

  3. Grotere kans op een kapotte band: Een te harde band kan mogelijk van de velg af komen, of kan ook leiden tot een klapband.

verschil in contactoppervlak bij harde en zachte band

Kortom: de juiste bandenspanning is zowel voor je veiligheid als comfort erg belangrijk, maar ook om extra kosten te voorkomen. Een accu en motor die aanzienlijk minder lang meegaan door een verkeerde bandenspanning is natuurlijk zonde.

Hoe krijg ik mijn elektrische fiets op de juiste bandenspanning?

Goed, nu je weet waarom de juiste bandenspanning voor je elektrische fiets belangrijk is, volgt de logische vervolgvraag: hoe pomp ik mijn banden dan goed op? Moeilijk is het niet, wel heb ik een aantal tips.

Gebruik bij voorkeur een fietspomp met drukmeter

De beste en makkelijkste manier is om je fietsbanden op te pompen is met een fietspomp met drukmeter. Deze pomp heeft een zogenaamde manometer waarop je kan aflezen onder hoeveel druk de brand precies staat. Heb je geen fietspomp met drukmeter, maar wel een elektrische fiets? Dan raad ik je aan er één aan te schaffen, want het maakt het het controleren van de bandenspanning een stuk eenvoudiger en het precies goed oppompen van je fietsbanden een fluitje van een cent. De aanschafkosten zijn te overzien: de meeste modellen kosten rond de 25 euro.

Op moment van schrijven kost bijvoorbeeld deze prima fietspomp met drukmeter van Dunlop met zowel Bar als Psi aanduiding maar 19 euro bij bol.com.

Dunlop fietspomp met drukmeter voor elektrische fiets

Het grote voordeel van een vloerpomp met drukmeter is dat het een stuk lichter pompt in tegenstelling dan een losse fietspomp. Ook hoef je wat minder handelingen te verrichten dan met een gewone fietspomp, omdat je de meteen de juiste luchtdruk kan aflezen en dit niet op ‘gevoel’ hoeft te doen. Een fietspomp met drukmeter is daarom een stuk preciezer. Dit vergroot de levensduur van je fietsbanden, en in het geval van een elektrische fiets ook op termijn andere kostbare onderdelen.

Ventiel

Afhankelijk van welke type ventiel er op je band zit: een Hollands ventiel, Frans ventiel of autoventiel, heb je mogelijk een opzetstukje nodig waarop de fietspomp past. De meeste elektrische stadsfietsen zijn voorzien van Hollands ventiel, daar past een fietspomp meteen op. Heb je een fietsband met Frans ventiel, dan heb je een ventiel opzetstukje nodig, een zogenaamde opzetnippel. Deze zijn los aan te schaffen. Ook zijn er tal van fietspompen met drukmeter in de handel waar extra opzetstukjes bijgeleverd worden.

Hoe ga je te werk?

Lees eerst op de buitenband af wat de minimale en maximale bandendruk is voor jouw fietsbanden. De juiste bandenspanning ligt ergens tussen deze twee waarden. Kijk vooral wat prettig aan voelt voor jou.

Minimale en maximale bandendruk aangegeven op de buitenband in BAR en PSI

Pomp je fietsband als het even kan op voordat je gaat fietsen en de band nog koud is. Een koude fietsband is nog niet uitgezet in tegenstelling tot een fietsband waar al een stuk mee gereden is en daarom makkelijker exact op de voorgeschreven druk te krijgen.

Draai vervolgens het ventieldopje van het ventiel af en gebruik eventueel een ventiel opzetstukje om de pomp op je ventiel te bevestigen.

Op de drukmeter kun je zien hoeveel bar er op dit moment in je fietsband zit. Begin dan met pompen en ga net zo lang door totdat de drukmeter het juiste aantal bar aangeeft. Ik raad je aan de fietsband achter ietsje harder op te pompen dan de voorband, omdat daar het meeste lichaamsgewicht op leunt. Je achterband krijgt daardoor meer te verduren. Maar let er wel op dat je je band nooit harder oppompt dan het maximale aantal bar dat op je fietsband staat om een klapband (tijdens het pompen) te voorkomen!

Vergeet vervolgens niet om na het pompen het ventiel weer dicht te draaien – dit is alleen nodig bij een Frans ventiel – en het ventieldopje weer terug op het ventiel te draaien. That’s it!

Wil je liever gewoon even zien hoe het moet? Bekijk dan de instructievideo hoe je je fietsband oppompt met een fietspomp met drukmeter.

Tip: Het kan geen kwaad als je veel en vaak onderweg bent met je e-bike om ook een minipomp met drukmeter bij je te hebben die je aan je frame kunt bevestigen, of los meenemen. Niet alleen geeft het een veilig gevoel in noodsituaties, wanneer je prompt en onverhoopt een lekke band krijgt. Het kan ook nuttig en essentieel zijn wanneer je gaat toerfietsen en voornamelijk lange afstanden rijdt. Kom je namelijk onverwachts op ander terrein terecht, dan kun je behalve lucht uit je banden laten, ook makkelijk wat lucht erbij pompen.

Een minipomp pompt helaas wel een stukje zwaarder dan een voetpomp. Maar je zult blij zijn als je hem bij je hebt, wanneer je hem nodig blijkt te hebben.

Je elektrische fietsbanden oppompen met een gewone voetpomp

Heb je geen fietspomp met drukmeter bij de hand? Dan kun je natuurlijk ook je banden oppompen met een gewone pomp. Dan vraagt wel om iets meer handelingen dan een fietspomp met drukmeter, en is minder precies.

Hoe check je de bandenspanning met een gewone pomp?

Waar je met een fietspomp met drukmeter meteen klaar bent als de drukmeter de juiste luchtdruk aangeeft, moet je met een gewone pomp vaak even een paar keer proberen.

Wat ik je adviseer is te beginnen met oppompen (met behulp van een ventiel opzetstukje) totdat de fietsband weer hard aanvoelt als je er in knijpt, en niet heel ver meer in te drukken is. Check dan op het oog of de bandenspanning niet nog te laag is. Omdat het gewicht van een elektrische fiets zwaarder is, je zal je mogelijk wat langer moeten doorpompen.

Ga op de fiets gaat zitten en kijk naar de banden. Blijven deze redelijk in vorm met jouw gewicht op de fiets? Dan is de bandendruk niet veel te laag. Als je ziet dat de banden duidelijk inzakken, of je voelt de de velg tegen de grond komen als je op-en-neer beweegt dan is de bandenspanning te laag. Pomp de band dan nog wat harder op. Check ook dan weer, door even op de fiets gaan zitten, of de bandenspanning nu goed is.

Als je gaat fietsen en je voelt met name je stuur hard trilt dan kan dat een teken zijn dat je je voorband te hard hebt opgepompt.

Houd er wel rekening mee dat je fietsbanden met de hand oppompen je mogelijk niet de juiste bandenspanning voor jouw type band geeft. De fietsband indrukken met je duim is namelijk niet heel accuraat. Vanaf 2 bar voelen alle fietsbanden al redelijk hard aan. En een goede fietsband met anti-leklaag die op vrijwel alle elektrische fietsen zitten, zal al gauw hard aanvoelen terwijl er mogelijk nog lucht bij had gemoeten voor de optimale bandenspanning. Fiets je veel en vaak, dan is zoals ik al eerder zei de investering in een fietspomp met drukmeter het waard.

Vergeet vervolgens ook hier niet om na het pompen het ventiel weer dicht te draaien en het ventieldopje terug te plaatsen.

Als je dan toch bezig bent met je fietsbanden oppompen raad ik je ook aan nog even de velgmoer aan te draaien. Die trilt vaak langzaam los tijdens het fietsen waardoor er lucht ontsnapt. Je kan zien of de velgmoer los zit omdat je hem dan heen en weer kan bewegen, en een kier ziet. De velgmoer zit aan de basis van het ventiel, de uitgang uit het wiel.

velgmoer ventiel elektrische fiets

Wees tot slot altijd voorzichtig: Pomp de band niet harder op dan toegestaan. Als je een fietsband te hard oppompt riskeer je een klapband (tijdens het oppompen). Dat is niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk. Klapt de voorband tijdens het fietsen, dan kun je lelijk ten val komen.

Hoe vaak moet ik de bandenspanning van mijn elektrische fiets controleren?

Het advies is om één keer per maand de bandenspanning te checken. Dit om scheurtjes in de zijwand te voorkomen, maar om het meeste uit je accu te halen en je motor niet te veel te belasten.

Tot slot nog een aantal tips om de juiste bandenspanning voor je elektrische fiets te bepalen

  • Bepaal op wat voor wegdek je hoofdzakelijk gaat rijden. Bij asfalt is een hogere bandenspanning comfortabeler. Bij klinkers of onverharde wegen een lagere bandenspanning.
  • Houdt rekening met je lichaamsgewicht. Bij veel lichaamsgewicht moet je de fietsbanden ook wat harder oppompen.
  • Bij gladde weersomstandigheden liever iets zachtere banden, dit geeft meer grip omdat je band een groter oppervlak op de ondergrond inneemt.
  • Pomp de achterband bij voorkeur ongeveer een halve bar harder op dan de voorband, omdat je lichaamsgewicht meer op je achterwiel leunt.
  • Heeft je elektrische fiets als een tijdje stilgestaan, check dan altijd even de bandenspanning. Stilstaande fietsbanden lopen sneller leeg.

Een reactie plaatsen