Hoeveel weegt een elektrische fiets? (Overzicht & Vergelijking)

Vorig weekend zag ik mijn buurman zijn elektrische fiets op de fietsendrager achter op zijn auto bevestigen, hij vertelde me dat hij een speciale fietsendrager had aangeschaft voor deze e-bike, vanwege het extra gewicht van zijn elektrische fiets. Dus ik vroeg me af: hoeveel weegt een elektrische fiets? Ik ben uit gaan zoeken en heb het samengevat. Je kunt ook eerst meer lezen over de beste fietsendrager voor elektrische fietsen.

De meeste elektrische fietsen wegen tussen de 21 kg en 24 kg zonder accu en tussen de 24 kg en 28 kg met accu. Ter vergelijking: de meeste niet-elektrische fietsen wegen tussen de 14 kg en 21 kg.

Het is handig om het gewicht van de accu los mee te nemen als je het gewicht van een e-bike bekijkt, omdat de batterij bij de meeste modellen eenvoudig is los te koppelen. Dus in situaties waar het totaalgewicht van belang is heb je zo nog wat speling.

Gewichten van een aantal populaire e-bikes

Kijkend naar het gewicht van een reeks populaire e-bike modellen is het gemiddelde gewicht 25,1 kg inclusief accu. Gemiddeld weegt een elektrische fiets 22,3 kg zonder accu.

Dit is maar een kleine sample set van veel voorkomende stad-/tourfietsen. Echte zware of lichte uitschieters zitten hier niet tussen, zoals de stevige elektrische mountainbikes en speed pedelecs met dikkere frames en zwaardere accu’s. Of… elektrische bakfietsen.

Model e-bikeTotaal gewichtGewicht zonder accu
Gazelle Orange C7+ HMB 25,6 kg23 kg
Giant Prime E+ 1 50023 kg20,2 kg
Brinckers Le Mans M330 NuVinci23,5 kg20,5 kg
Sparta M8b 500Wh27,1 kg24,5 kg
Cortina E-U1 N723 kg20,2 kg
Batavus Milano E-go NuVinci 33027,6 kg25 kg
Cube Touring Hybrid Pro 50022,9 kg19,9 kg
Victesse Atlas N7 HF28,2 kg25,2 kg
Gemiddeld gewicht elektrische fiets25,1 kg22,3 kg

Wat maakt een elektrische fiets zo zwaar?

Elektrische fietsen zijn in grote lijnen bouwtechnisch gelijk aan niet-elektrische fietsen, meestal gemaakt met een lichtgewicht aluminium frame. Wat een e-bike zwaarder maakt dan een normale fiets zijn de extra onderdelen: en dan met name de motor en de accu.

Elektrische fietsaccu’s wegen zo’n 3 kg. Zoals de vergelijking in onderstaande tabel laat zien.

Model accuGewicht
Sparta/Batavus Accu E-Motion Li-ion 24V/10Ah3,3 kg
Bafang Accu 43V 340Wh3 kg
Cortina Accu 300 Ecomo 36v 313 Wh
3,3 kg
Sparta/Batavus Accu E-Motion Li-ion
3,3 kg
Gazelle Accu Impulse 13.4Ah Platina
2,7 kg
Gazelle Accu Innergy Brons 7Ah
2,8 kg
Bosch accu Powerpack 400
2,6 kg
Gemiddeld gewicht accu3 kg

Het gewicht van de elektromotor op een e-bike verschilt ook per type motor, maar reken op ongeveer twee kilogram aan motorgewicht.

Heeft het gewicht van een elektrische fiets invloed op de rijervaring?

De rijervaring van een elektrische fiets wordt zeker beïnvloed door het totale gewicht van de fiets, maar daar zijn e-bikes ook op ontworpen. Door de krachtige trapondersteuning valt het extra gewicht vaak in het niet. Wat het meeste invloed heeft op de rijervaring is de plaatsing van de motor en de accu.

Het zwaartepunt van de fiets wordt bepaalt door waar de zware onderdelen zijn geplaatst. Zo heeft een elektrische fiets met middenmotor bij de trapas bijvoorbeeld een prettig laag zwaartepunt precies in het midden van de fiets. Ook is een batterij in het midden van de fiets meestal prettiger dan een bagagedrager model puur gekeken naar rijcomfort. Een lichte bagagedrager is voor fabrikanten ook een makkelijke manier om gewicht te besparen. Let daarom ook op met wat en wie je achter op je elektrische fiets vervoert, omdat bagagedragers niet zo stevig zijn.

Dus, het fietsen op een zwaardere elektrische geeft niet per se tot een minder soepele rijervaring. De trapondersteuning doet het meeste werk en daarom rijd je zelf met een zware e-bike als een raket weg bij het stoplicht. Het enige dat merkbaar anders aanvoelt, in vergelijking met een lichtere normale fiets, is hoe soepel het sturen en op- en afstappen aanvoelt.

Op de momenten dat je echt de fiets met je handen beweegt voel je de dynamiek en die is voor elke fiets anders. Zwaardere e-bikes hebben zo dus ook hun typische rij-eigenschappen en die worden vooral bepaald door het type motor en de positie daarvan.

Een lichtgewicht eleketrische fiets

Door een kleinere accu en een lichtere motor te kiezen verlaag je natuurlijk het totale gewicht van een e-bike. Maar als je echt specifiek op zoek bent naar een lichtgewicht elektrische fiets, dan zijn die er ook. Bijvoorbeeld het merk multicycle maakt bewust lichtgewicht modellen die maar tot 22 kg wegen inclusief accu.

Deze fietsen zijn bedoeld voor recreatief gebruik. Hele grote verschillen in gewicht ga je alleen niet vinden. E-bikes blijven zwaarder dan niet-e-bikes. De constructie van een elektrische fiets moet nou eenmaal stevig genoeg zijn om de krachten die er op worden uitgeoefend aan te kunnen.

MC Legend EF
De MC Legend EF is een e-bike met voorwielmotor van 23,4kg

Elektrische fiets meenemen achterop de auto

Het is belangrijk het gewicht van een fiets te weten wanneer je deze achterop de auto vervoert met een fietsendrager. Bovag waarschuwde onlangs dat veel mensen niet doorhebben dat flink wat auto’s en fietsendragers de significant zwaardere e-bikes eigenlijk niet aan kunnen. Met name wanneer een fietsendrager voor twee fietsen (30 kg), wordt belast met twee e-bikes (55 kg). Dat kan zomaar vijftien kilo te zwaar zijn voor wat de fietsendrager, of de trekhaak [anwb], aankan. Dit leidt tot gevaarlijke situaties op de weg. Hier lees je welke fietsendragers geschikt zijn voor elektrische fietsen.

Fietsendragers zijn gemaakt om een bepaald gewicht te dragen. De maximale belasting is meestal berekend op ‘normale’ fietsen. Gelukkig worden nieuwe fietsendragermodellen tegenwoordig wel berekend op de zwaardere e-bikes. Maar dit blijft een punt van aandacht en verantwoordelijkheid van de weggebruiker.

EuroWay G2 921 fietsendrager geschikt voor een lading tot 46kg
EuroWay G2 921 fietsendrager geschikt voor een lading tot 46kg

Naast dat de fietsendrager zelf geschikt moet zijn, mag de trekhaak op de auto ook niet te zwaar belast worden. Afhankelijk van de auto kan de trekhaak tussen de 30 kg en 50 kg gewicht dragen. Dit gewicht overschrijd je al snel met twee zwaardere elektrische fietsen. Je moet er niet aan denken dat op de snelweg de trekhaak het begeeft en fietsendrager met fietsen-en-al er af valt.

Haal de accu van de fiets en neem deze apart mee

Ook is het verstandig om de accu’s uit de e-bikes te halen op het moment dat je ze op de fietsendrager plaatst. Ten eerste is de fiets lichter en makkelijker op de drager te tillen. Ten tweede kun je de accu dan apart in de auto meenemen, wat voor minder belasting op de fietsendrager en trekhaak zorgt tijdens het rijden.

Tenslotte blijft de accu op een meer constante temperatuur in de auto, dan erbuiten. Meer hier, over hoe je goed met je accu omgaat.

Gewicht van elektrische fietsen en fietsendragers, samengevat:

  • Controleer of de fietsendrager geschikt is voor elektrische fietsen, onder andere door de maximale berekende belasting van de fietsendrager te bekijken in de handleiding.
  • Check het gewicht van je elektrische fiets
  • Ga na wat de maximale belasting van de trekhaak op de auto. Dit staat in de handleiding van de auto.
  • Neem de accu uit de fiets als je deze achterop de drager plaatst

2 gedachten over “Hoeveel weegt een elektrische fiets? (Overzicht & Vergelijking)”

  1. “Afhankelijk van de auto kan de trekhaak tussen de 30 kg en 50 kg gewicht dragen” . Dit is niet juist. Het is afhankelijk van de trekhaak en niet van de auto. Op de trekhaak zit een specificatieplaatje met daarop het juiste gewicht wat op de trekhaak gezet mag worden. Wel dient de trekhaak geschikt te zijn voor de auto.
    Dat dit gewicht anders is dan de kogeldruk uit de specificatie van de auto is niet van belang. De kogeldruk is van belang bij een gesleepte last (aanhanger of caravan). Bij te hoge kogeldruk kan de auto dan ander dynamisch rijgedrag krijgen en gaan zwabberen. Een fietsendrager is echter een last op de auto en vergelijkbaar met een zware bepakking in de kofferbak. Dat heeft niet dezelfde invloed als een gesleepte en ongeremde aanhanger. Let wel op het maximale gewicht van de last op de achterwielen, dit is wel beperkt in de specificaties van de auto. De kofferbak vol met zware spullen en dan ook een fietsendrager erop kan teveel zijn. Ter vergelijking: een standaardtrekhaak kan vaak 75 kg aan. De kogeldruk is echter rond de 50 kg. De maximale belasting van een Hapro Atlas 3 is 65 kg. Je kunt hier gerust 65 kg op de drager zetten, omdat de last gedragen wordt en dus niet gesleept. Zou je een aanhanger nemen, dan mag de aanhanger met maximaal 50 kg op de trekhaak drukken, omdat anders bij rijden de aanhanger gaat slingeren, of bij remmen de voorwielen van de auto los drukt van de grond.

Een reactie plaatsen