Het korte antwoord op de vraag of er iemand achterop mag op een elektrische fiets mag is: ja, maar doe het niet tenzij het om een kind gaat.
Dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen maar ook voor normale fietsen.
De meeste fietsfabrikanten, zoals Gazelle en Giant adviseren om geen mensen achterop de elektrische fiets mee te nemen, omdat je op de bagagedrager vaak maar tot 25 kg aan gewicht veilig kan vervoeren.
Kleine kinderen zijn daarbij dus de uitzondering. Die kunnen wel veilig in een fietsstoeltje voor achterop de e-bike, die op de bagagedrager is gemonteerd.
Maar ik zie zo vaak mensen achterop de fiets!
Dat klopt. Het is bij velen niet bekend dat bagagedragers eigenlijk helemaal niet berekend zijn op het lichaamsgewicht van een volwassen persoon.
Veiligheidsmarge fabrikanten
Het komt ook niet vaak voor dat een fietsendrager echt verbuigt doordat er iemand op heeft gezeten, want de fabrikanten houden een veiligheidsmarge aan.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het werkelijk gewicht waaronder de bagagedrager bezwijkt: 90 kg is. Deze grens zal per merk, model en zelfs exemplaar verschillen. Fabrikanten houden daarbij een ruime marge aan. De fietsfabrikant wil natuurlijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor ongelukken die voortkomen uit overbelaste achterrekjes.
Waarom kunnen bagagedragers niet méér gewicht aan?
Op zich is het helemaal niet vreemd dat je niet op de bagagedrager van een (elektrische) fiets moet gaan zitten. De naam ‘bagagedrager’ zegt het al.
Bagagedrager constructie
De constructie van de bagagedrager zelf is dan ook zwakke punt. Belangrijk bij het ontwerpen van een elektrische fiets is dat de e-bike als geheel niet zwaarder is dan nodig. Een bagagedrager, of achterrekje is dan een mooie manier om gewicht (en kosten) te besparen. Want laten we eerlijk zijn: zo vaak worden ze niet gebruikt.
Lichtgewicht constructies
Je ziet dat gewicht beperking bij bijvoorbeeld wielrenfietsen tot het extreme wordt doorgevoerd door alleen essentiële en superlichte onderdelen te gebruiken.
Voor normale fietsen en e-bikes is er meer oog voor veiligheid, duurzaamheid en kosten dan bij wielrenfietsen. Dus zijn er méér en zwaardere onderdelen, maar er wordt wel degelijk zorgvuldig gekeken naar het totale gewicht van e-bikes. Lees hier meer over het gewicht van elektrische fietsen.
De wat we voor het gemak ‘ouderwetse’ bagagedragers kunnen noemen zijn berekend op 25 kilogram aan gewicht. Je ziet ook dunnere rekjes achterop fietsen die maar goed zijn voor 10 kg aan draagcapaciteit.
Wat gebeurt er als ik wel iemand meeneem op de bagedrager?
Als je een volwassen persoon meeneemt achterop de fiets bestaat er een kans dat de bagagedrager bezwijkt onder het lichaamsgewicht. In het beste geval is je fiets daarmee licht beschadigd.
Ernstiger zou zijn als je beiden ten val komt of de persoon achterop gewond raakt door het verboden/gebroken metaal.
Dus een kind mag wel achterop de elektrische fiets?
Ja dat mag zeker. Hierbij geldt natuurlijk wel: het totaalgewicht van het kind plus kinderzitje is niet zwaarder is dan het maximale draaggewicht van de bagagedrager van je fiets.
Je kunt ook overwegen om je kind(eren) te vervoeren in een fietskar of elektrische bakfiets.
Conclusie
Kortom: Je mag iemand meenemen achterop de e-bke. Maar doe het niet tenzij het om een kind gaat, want bagagedragers zijn vaak maar berekend op een maximaal draaggewicht van 25 kilogram.
Bagagedrager Beaufort elektrische fiets afgebroken. Geen zware lasten of personen op vervoer. Wat nu?