Mag je achterop een elektrische fiets?

Het korte antwoord op de vraag of er iemand achterop mag op een elektrische fiets mag is: ja, maar doe het niet tenzij het om een kind gaat. Dat geldt niet alleen voor elektrische fietsen maar ook voor normale fietsen.

Wettelijk is het niet verboden om iemand mee te nemen op de bagagedrager van een fiets. Er zijn geen verkeersregels die je hierin beperken. De reden dat het wordt afgeraden zit hem in de fiets zelf. Bagagedragers zijn namelijk niet sterk genoeg.

De meeste fietsfabrikanten zoals bijvoorbeeld Gazelle en Giant adviseren om geen mensen achterop de elektrische fiets te vervoeren omdat je op de bagagedrager vaak maar tot 25 kg aan gewicht veilig kan vervoeren.

bagagedrager e-bike maximum gewicht

Kleine kinderen zijn daarbij dus de uitzondering. Die kunnen wel veilig mee achterop de elektrische fiets in een kinderzitje dat is gemonteerd op de bagagedrager.

Maar ik zie zo vaak mensen achterop de fiets!

Dat klopt. Het is bij velen niet bekend dat bagagedragers eigenlijk helemaal niet berekend zijn op het lichaamsgewicht van een volwassen persoon. Het komt ook niet vaak voor dat een fietsendrager echt verbuigt doordat er iemand op heeft gezeten want de fabrikanten houden een veiligheidsmarge aan.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat het werkelijk gewicht waaronder de bagagedrager bezwijkt: 90 kg is. Deze grens zal per merk, model en zelfs exemplaar verschillen dus de fabrikanten houden een ruime marge aan. De fietsfabrikant wil natuurlijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor ongelukken voortkomen uit overbelaste achterrekjes.

Waarom kunnen bagagedragers niet meer gewicht aan?

Op zich is het helemaal niet vreemd dat je niet op de bagagedrager van een (elektrische) fiets moet gaan zitten. De naam ‘bagagedrager’ zegt het al.

De constructie van de bagagedrager zelf is dan ook zwakke punt. Belangrijk bij het ontwerpen van een elektrische fiets is dat de e-bike als geheel niet zwaarder is dan nodig.

Je ziet dat gewicht beperking bij wielrenfietsen tot het extreme wordt doorgevoerd door alleen essentiële en superlichte onderdelen te gebruiken. Voor normale fietsen en e-bikes is er meer oog voor veiligheid, duurzaamheid en kosten dan bij wielrenfietsen dus zijn er meer en zwaardere onderdelen, maar er wordt wel degelijk zorgvuldig gekeken naar het totaalgewicht. Een bagagedrager, of achterrekje is dan een mooie manier om gewicht (en kosten) te besparen. Want laten we eerlijk zijn: zo vaak worden ze niet gebruikt.

De wat we voor het gemak ‘ouderwetse’ bagagedragers kunnen noemen zijn berekend op 25 kilogram aan gewicht. Je ziet ook dunnere rekjes achterop fietsen die maar goed zijn voor 10 kg aan draagcapaciteit.

Wat gebeurt er als ik wel iemand meeneem op de bagedrager?

Als je een volwassen persoon meeneemt achterop de fiets bestaat er een kans dat de bagagedrager bezwijkt onder het lichaamsgewicht. In het beste geval is je fiets daarmee licht beschadigd. Ernstiger zou zijn als je beiden ten val komt of de persoon achterop gewond raakt door het verboden/gebroken metaal.
Mag een kind wel achterop de elektrische fiets?

Ja dat mag zeker. Hierbij geldt natuurlijk wel dat het totaalgewicht van het kind plus kinderzitje niet zwaarder is dan het maximale draaggewicht van de bagagedrager van je fiets.

Bagagedrager op elektrische fiets met kinderzitje

Er zijn speciale elektrische moederfietsen. Dit type fiets is steviger dan de gewone stadsfiets en is speciaal berust op het monteren van kinderzitjes.

Conclusie

Mag er iemand achterop een elektrische fiets? Ja, maar doe het niet tenzij het om een kind gaat want bagagedragers zijn vaak maar berekend op een maximaal draaggewicht van 25 kilogram.

1 gedachte over “Mag je achterop een elektrische fiets?”

Een reactie plaatsen