E-bike meenemen in de trein: de regels per trein (overzicht & kosten)

Je elektrische fiets meenemen in de trein, mag dat? En zijn daar speciale regels voor? Ik heb het uitgezocht en de regels per trein voor je op een rijtje gezet. Zowel in Nederland als binnen Europa. Zo bereid je je fietsreis goed voor.

Meteen naar:

  1. Je E-bike meenemen in de trein in Nederland
  2. Je E-bike meenemen in de trein in Europa

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je elektrische fiets meenemen met de trein binnen Nederland en Europa is bij de meeste treinen toegestaan. Goed om te weten dus.

Het makkelijkste is om een opvouwbare e-bike mee te nemen in de trein. Deze wordt aangemerkt als handbagage als ze zijn opgevouwen, en je mag ‘m kosteloos meenemen tijdens spitsuren. Ook hoeft deze niet in een fietscoupé te staan. Handig!

Toch valt het me op dat het niet bij elke treindienst even makkelijk gemaakt wordt om je e-bike mee te nemen. Bij sommige treinen heeft het het wat meer voeten in de aarde, en is het niet haalbaar met andere type e-bikes dan vouwfietsen.

Dat komt omdat nogal wat treindiensten als voorwaarde stellen dat je je e-bike (deels) demonteert, wil je ‘m mee kunnen nemen.

Vooral als je per trein binnen Europa wil reizen, is het goed om te weten wat de regels zijn per trein met betrekking tot het meenemen van je elektrische fiets. Zo kom je niet onverwachts voor teleurstellingen te staan.

Het verschilt namelijk nogal in voorwaarden of je een nationale trein pakt zoals de ICE international, of een regionale trein, zoals de Intercity Berlijn of Brussel.

Meestal is het vervoeren van je elektrische fiets makkelijker in een regionale trein. Je hoeft je fiets vaak niet te verpakken, en hebt meestal geen apart fietsticket nodig.

In het overzicht hieronder zie je van de belangrijkste treinen binnen Europa meteen wat de voorwaarden en kosten zijn.

1. Je e-bike meenemen in de trein in Nederland

In Nederland mag je in de NS-treinen je elektrische fiets meenemen. Wel alleen op de daarvoor aangewezen plekken in de trein. Die herken je aan de fietssymbolen op de deur.

Je hoeft je elektrische fiets niet verplicht aan te melden bij de NS. Je kunt dit wel doen als je hulp wil bij je reisplanning. Het voordeel van vooraf aanmelden is dat de NS je een seintje kan geven als jouw trein vertraagd is of uitvalt. Dit kan handig zijn als je meerdere treinen moet pakken.

Je fiets aanmelden kan via de treinwijzer-app van de NS. Met deze App kun je ook van tevoren checken hoeveel plaatsen er nog vrij zijn in de fietscoupé van jouw trein. Want vol=vol. Je mag je e-bike niet in een coupé zonder fietssymbool plaatsen. Dan riskeer je een boete.

Je hebt een NS-dagticket nodig

Om je e-bike in een NS-trein mee te nemen heb je naast een treinkaartje, een aparte dagticket nodig voor de fiets. Deze kost €7,50 en is alleen geldig in de daluren.

Dat betekent dat je op doordeweekse dagen dus alleen tussen 09:00 en 16:00 en 18:30 en 06:30 je e-bike mag meenemen in de trein. Tijdens de spits mag je geen fiets in de trein meenemen.

Reis je in het weekend, op feestdagen of in de vakantiemaanden juli en augustus? Dan mag je je elektrische fiets de hele dag meenemen, dus ook tijdens spitsuren.

Let erop dat je één fiets per persoon mag meenemen. En heb je bijvoorbeeld een bagagekar aan je fiets zitten? Dan mag deze helaas niet mee. Ga je met je e-bike op vakantie per trein, dan zul je dus je bagage slim moeten meenemen (met fietstassen).

Het hele overzicht en de voorwaarden om je e-bike mee te kunnen met een NS-trein kun je vinden op de NS website.

fietstent

2. Je e-bike meenemen naar het buitenland

Ook wanneer je naar het buiteland wil reizen met de trein, mag je in met de meeste treinen je e-bike meenemen. Wel stellen alle treinen die dit toestaan daar voorwaarden aan.

Ik heb van de meest bekende internationale treinen uitgezocht of je een e-bike mag meenemen, en zo ja tegen welke voorwaarden en kosten.

E-bike meenemen in internationale trein: voorwaarden en kosten overzicht

TreinE-bike meenemen?VoorwaardenKosten
ThalysToegestaanE-bike mag alleen mee in een fietshoes (135x85x30 cm) Geen fietsticket en reservering nodig
ICE internationalToegestaanE-bike mag alleen mee als verpakte bagage (120x90 cm) en gelabeld met naamGeen fietsticket en reservering nodig
TGVToegestaanE-bike mag alleen mee in een fietshoes (120 cm x 90 cm)Geen fietsticket en reservering nodig
EurostarNiet toegestaan--
Intercity BrusselToegestaanAccu moet in de fiets blijvenFietsticket € 12,-

Intercity BerlijnToegestaanE-bike moet in fietsrijtuig worden geplaatstFietsticket € 12,-
Reservering € 4,-
ÖBB Nightjet

ToegestaanTot december 2021 mogen e-bikes alleen mee in een fietshoes of -koffer (85 x 85 cm)Geen fietsticket en reservering nodig
Trenitalia nationaalToegestaanE-bike mag alleen mee in een fietshoes in bagagevak (80 x 110 x 40 cm) Geen fietsticket en reservering nodig
Trenitalia regionaalToegestaanNormale e-bike mag alleen mee in fietshoes (110 x 80 x 45 cm) in fietscoupéFietsticket nodig € 3,50
Renfe regionaalToegestaanWanneer er plek is in een fietscoupé, of in-en uitstap gedeelteGeen fietsticket en reservering nodig
Renfe internationaalToegestaanE-bike mag alleen mee in een fietskoffer
(120x90x40 cm) met pedalen eraf, en stuur 90 graden gedraaid
Gratis fietsticket nodig

Peildatum: mei 2021

E-bike demonteren voor in de trein niet altijd haalbaar

Opvallend is dat met veel internationale treinen je alleen je elektrische fiets alleen mee mag nemen als deze gedemonteerd is. Deze moet in een hoes of koffer passen met een bepaalde maximale afmeting.

Dit is meteen een bottleneck voor veel e-bikers. Want om dat te laten passen zul je het voorwiel en/of achterwiel moeten demonteren. Sommige treinen, zoals Renfe, stellen daarbij nog de voorwaarde dat de trappers eraf gehaald moeten worden en het stuur gedraaid.

Je-bike demonteren kan nogal een klus zijn. Dit betekent bovendien dat je ook de juiste gereedschappen bij je moet hebben om ter plekke, op het station, je fiets uit elkaar te halen.

Dit zal lang niet voor iedereen haalbaar zijn en sterk afhangen het type e-bike dat je hebt. En waar je zin in hebt natuurlijk. Eén van de ‘problemen’ die meespelen bij het demonteren van je e-bike is vooral de plek waar de motor zit.

Met een middenmotor is dit nog het makkelijkst. Maar heb je een voorwielmotor? Dan is het demonteren niet altijd te doen vanwege de kabels die verbonden zijn met de motor die langs het frame lopen.

Auto met elektrische fietsendrager beste reisalternatief

Met een opbouwbare e-bike is reizen met de trein het makkelijkst. Die zijn erop gemaakt om snel in te kunnen klappen met een paar handelingen. Maar met je opvouwbare e-bike ga je doorgaans niet hele stukken fietsen, of op vakantie.

Wil je met je (trekking)fiets op reis en ben je van plan door Europa te gaan fietsen? Dan zul je dus goed moeten plannen welke treinen je wel en niet kan nemen.

Is de reis per trein zoals jij ‘m bedacht had niet (goed) uit te voeren met je e-bike? Het beste alternatief is om je fiets mee te nemen op de auto met een elektrische fietsendrager. Zo kun je de stukken die niet met de trein te doen zijn per auto afleggen.

Bekijk het overzicht van de beste fietsendragers voor elektrische fietsen als je een fietsendrager overweegt voor je reis plannen. Je leest hier waarom dit de beste keuzes van het moment zijn.

Veel fietsplezier en een veilige reis!

Een reactie plaatsen