Elektrische fiets sneller maken: gevaren en wat kan gebeuren

Je elektrische fiets opvoeren klinkt misschien leuk, maar het brengt veel risico’s en problemen met zich mee. Je kunt dure schade krijgen, in gevaarlijke situaties terechtkomen, hoge boetes krijgen en je bent niet verzekerd. Ook ben je meteen je garantie kwijt. In dit artikel lees je precies wat de gevolgen zijn en waarom het verstandig is om goed na te denken voordat je je e-bike sneller maakt.

Foto van Jayden Wassink
Jayden Wassink

Geschreven op 23 juli 2025

Samenvatting van het artikel

Het opvoeren van een elektrische fiets lijkt aantrekkelijk, maar brengt flinke risico’s met zich mee. Door de snelheidsbegrenzer te verwijderen, worden motor, tandwielen, ketting, lagers, accu en elektronica zwaarder belast. Dit leidt tot snellere slijtage, oververhitting, storingen en defecten. Onderdelen als spaken en aandrijving kunnen zelfs plotseling kapotgaan, waardoor je fiets onbetrouwbaar wordt.

Een opgevoerde e-bike is minder veilig. Je hebt minder reactietijd, de remmen zijn niet berekend op hogere snelheden en het frame, de vork, banden en velgen kunnen de extra krachten niet aan. Hierdoor is de kans op ongelukken groter en zijn de gevolgen vaak ernstiger. Bij een val of botsing loop je meer risico op zwaar letsel, omdat je harder rijdt dan waarvoor de fiets is ontworpen.

Opvoeren heeft ook juridische en financiële gevolgen. Je kunt hoge boetes krijgen, je fiets kan worden ingenomen en je bent niet verzekerd bij schade of letsel. De e-bike wordt als bromfiets gezien, waarvoor kenteken, helm en verzekering verplicht zijn. Bovendien vervalt je fabrieksgarantie direct, waardoor je alle reparaties en vervangingen zelf moet betalen.

Inhoudsopgave

Risico’s van het opvoeren van je elektrische fiets

Wat kan er misgaan als je je e-bike opvoert?

Als je de snelheidsbegrenzer van je e-bike verwijdert, kun je ineens veel harder fietsen dan bedoeld. Dat klinkt misschien aantrekkelijk, maar je fiets is hier niet voor ontworpen. De motor en andere onderdelen worden zwaarder belast, waardoor je fiets sneller slijt en vaker storingen vertoont.

Bekijk onderstaande tabel om te zien welke onderdelen sneller slijten of kapot kunnen gaan als je je e-bike opvoert:

Onderdeel Probleem
Motor Oververhitting, snelle slijtage
Tandwielen/ketting/lagers Versnelde slijtage
Accu Sneller leeg, beschadiging
Software/elektronica Storingen, foutmeldingen
Spaken/aandrijving Breuk, doorslaan
  1. De motor moet veel harder werken, waardoor hij kan oververhitten, sneller slijt en zelfs kapot kan gaan.
  2. Tandwielen, kettingen en lagers slijten sneller door de hogere snelheid en kracht.
  3. De accu raakt sneller leeg, gaat minder lang mee en kan beschadigd raken. Vergelijk het met een telefoon die je te vaak snel oplaadt: die batterij gaat ook minder lang mee.
  4. De software en elektronica zijn niet ontworpen voor deze belasting. Je krijgt sneller te maken met storingen of foutmeldingen.
  5. Onderdelen kunnen plotseling kapotgaan, zoals spaken die breken of een aandrijving die doorslaat.

Veiligheid op een opgevoerde e-bike

Misschien denk je: “Ik kan wel omgaan met die extra snelheid.” Toch brengt een opgevoerde e-bike risico’s met zich mee voor jezelf en anderen. Je fiets haalt snelheden waarvoor hij niet bedoeld is, waardoor je minder controle hebt en ongelukken vaak ernstiger zijn.

Hieronder staan de belangrijkste veiligheidsrisico’s als je je e-bike opvoert:

Risico Gevolg
Minder reactietijd Grotere kans op een ongeluk
Slechte remmen Langere remweg
Frame/vork problemen Trillen, breken
Banden/velgen Lek, loslaten
Hogere snelheid Ernstiger letsel
  1. Door de hogere snelheid reageer je minder snel op onverwachte situaties. Stel dat iemand plotseling oversteekt: je hebt minder tijd om te remmen.
  2. De remmen van een standaard e-bike zijn niet geschikt voor hoge snelheden. Je remweg wordt langer en de remmen kunnen zelfs falen.
  3. Het frame en de vork kunnen gaan trillen of slingeren. In het ergste geval breken ze. Dat wil je niet meemaken tijdens het fietsen.
  4. Banden en velgen kunnen de extra krachten niet aan. Je loopt meer risico op een lekke band of onderdelen die loslaten tijdens het rijden.
  5. Val je of bots je bij hogere snelheid? Dan zijn je verwondingen meestal veel ernstiger dan bij een gewone e-bike.

Boetes en problemen met je verzekering

Een opgevoerde e-bike valt niet meer onder de regels voor gewone elektrische fietsen. Word je aangehouden door de politie, dan kun je een hoge boete krijgen en kan je fiets zelfs worden ingenomen. Je bent bovendien niet standaard verzekerd. Verzekeraars mogen weigeren schade te vergoeden als blijkt dat je fiets is opgevoerd. Bij een ongeluk draai je dus zelf op voor alle kosten.

Hieronder staan de belangrijkste gevolgen als je je e-bike opvoert:

  • De boetes voor het opvoeren van een e-bike kunnen oplopen tot honderden euro’s.
  • Je fiets wordt gezien als een bromfiets of speed-pedelec.
  • Voor zo’n voertuig heb je een kenteken, helm en verzekering nodig.
  • Heb je die niet, dan ben je niet verzekerd en betaal je bij schade of letsel alles zelf.
  • Bij een ernstig ongeluk kun je zelfs strafrechtelijk verantwoordelijk worden gehouden. Dit kan leiden tot een strafblad of gevangenisstraf.
  • Omdat je fiets officieel geen e-bike meer is, rijd je vaak onverzekerd rond en loop je grote financiële risico’s.

Je garantie vervalt als je je e-bike opvoert

Voer je je e-bike op, dan ben je meestal direct je fabrieksgarantie kwijt. Fabrikanten en verkopers beschouwen het aanpassen van de snelheidsbegrenzer of andere onderdelen als een ingrijpende wijziging. Zij zijn dan niet meer verantwoordelijk voor problemen of defecte onderdelen. Gaat er iets stuk, dan kun je niet rekenen op gratis reparatie of vervanging.

Alle onderdelen die door het opvoeren worden beïnvloed, zoals de motor, accu, elektronica en aandrijving, vallen buiten de garantie. Je betaalt alles zelf, ook als het probleem normaal onder de garantie zou vallen. Technische hulp of service van de fabrikant of verkoper is niet meer beschikbaar. Zelfs als er later iets kapotgaat dat niet direct met het opvoeren te maken lijkt te hebben, wordt het niet meer gratis gerepareerd. Reparatie of vervanging van dure onderdelen, zoals de motor of accu, kan veel geld kosten en komt altijd voor jouw rekening.