Kan een elektrische fiets tegen regen?

In Nederland en België valt er nog wel eens een bui. En we weten: water en elektrische aparaten gaan niet goed samen. Dus hoe zit dat met je elektrische fiets?

Kan een e-bike tegen een regenbui?

Elektrische fietsen zijn spatwaterdicht, of watervast te noemen. Maar niet waterdicht.

Je zou zeggen dat elektrische fietsen zo zijn ontworpen dat ze tegen een regenbui kunnen. Dat is nogal essentieel. Nu is dat ook zo.

De Europese richtlijn voor elektrische fietsen EN 15194 (EPAC – Electrically Power Assisted Cycles) verplicht fabrikanten namelijk om e-bikes zo te maken dat ze tegen water kunnen. Alleen beloven fabrikanten vervolgens vaak niet expliciet dat hun fietsen echt waterdicht zijn.

Ik vermoed dat fabrikanten het woord ‘waterdicht’ achterwege laten omdat ze niet 100% kunnen garanderen dat er geen enkele waterschade op kan treden door een heftige bui of langdurige blootstelling aan vocht.

Wat zeggen fabrikanten zelf?

Fietsmerk Sparta geeft aan dat hun e-bikes prima tegen regen kunnen, maar… zet je e-bike voor de zekerheid toch vooral binnen (website Sparta).

Cortina laat weten:

“De Ecomo fiets voldoet aan de EPAC EN 15194 norm voor fietsen met elektrische trapondersteuning. De bescherming tegen water/regen is een onderdeel van deze norm.” (Cortina Ecomo handleiding).

Wat is waterdichtheid eigenlijk?

Elektrische aparaten kunnen via een standaardmethode beoordeeld worden op waterbestendigheid.

IP code om waterdichtheid vast te stellen
De zogenaamde IP code (International Protection code) wordt toegewezen aan een aparaat, afhankelijk van hoe goed deze allerlei vormen van blootstelling aan water en stof doorstaat. Deze standaard wordt ook gebruikt om aan te geven hoe waterbestendig of waterdicht bijvoorbeeld een mobiele telefoon of een horloge is.

De IP-code maakt grofweg onderscheid in échte waterdichtheid: blijft prima werken tot vrij diep onderwater, en watervast of spatwaterdicht.

Elektrische fietsen zijn spatwaterdicht, wat betekent dat?

Goed, elektrische fietsen zijn dus spatwaterdicht of watervast. En niet volledig waterdicht. Maar wat houdt dat precies in?

Spatwaterdicht betekent dat er geen water van buiten het aparaat (in dit geval de fietsaccu, display of motor) in kan als dit water er op valt. De fabrikant gebruikt bijvoorbeeld rubberen strips en kit om naden en kieren gesloten te houden voor water.

Spatwaterdicht biedt geen garanties

Maar, dit is geen garantie dat er geen water van buitenaf in de kwetsbare fietsonderdelen kan komen. Als water namelijk onder druk staat, bijvoorbeeld door onderdompeling, kan er helaas toch water naar binnen sijpelen.

Ook is het voor te stellen dat bij temperatuursschommelingen het materiaal van de accu krimpt of uitzet en de beschermde naden iets kunnen wijken. Ook daardoor zou er water kunnen doorsijpelen. Een ijskoude winterse bui kan dan zomaar het einde van je accu betekenen.

Wat zijn de watergevoelige onderdelen van een elektrische fiets?

Accu: Als er water in de accu van je elektrische fiets komt, kan deze kortsluiten. De batterij loopt dan heel snel leeg en kan permanent beschadigd raken. Er moet dan wel eerst water in de kunstofbehuizing komen die spatwaterdicht is. De contactpunten (waar de accu aangesloten zit aan de fiets) vereisen wel wat aandacht. Als die veel in contact komen met water kan daar corosie optreden.

Motor: De moter is het tweede gevoelige onderdeel. Naast dat het beschadigd kan raken doordat er vocht bij de elektronica komt, kan er door regenwater ook mechanische slijtage optreden. Afhankelijk van het type motor is deze ook spatwaterdicht gemaakt.

Display: Het derde gevoelige onderdeel is het display. Met name displays die losgekoppeld kunnen worden kunnen door heftige regen vochtig worden en kapot gaan. Het is sowieso raadzaam om deze van je fiets te halen, maar doe dit zeker bij regen.

Water tast niet alleen elektronica aan

Hoewel de elektronische onderdelen van je e-bike het meest kwetsbaar zijn voor (regen)water en van de ene op de andere dag defect kunnen raken door kortsluiting, vormt water ook een gevaar voor de mechanische onderdelen van een fiets.

Voorkom erosie en slijtage door regen

Net als bij een normale fiets zorgt water in combinatie met lucht ervoor dat bijvoorbeeld het frame, de spaken, tandwielen en ketting kunnen gaan roesten.

Regenwater spoelt ook de smeerolie weg, waardoor draaiende en verende componenten stroever bewegen en sneller slijten. Deze waterschade ontwikkelt zich gelukkig traag en is prima te voorkomen met regelmatig onderhoud van je elekrtische fiets.

Wat kan ik doen om waterschade aan mijn e-bike te voorkomen?

De voor de hand liggende tip is natuurlijk om je elektrische fiets altijd beschut te stallen. Heb je een schuur of afdakje? Zet dan je e-bike altijd droog weg.

Helaas kan dit niet altijd. Als je op pad bent en je kunt je fiets enkel in een niet overdekte stalling kwijt, dan moet je maar hopen dat het droog blijft.

TIP: Neem een waterdichte beschermhoes voor je elektrische fiets

Gelukkig is de kans klein dat er direct problemen optreden als je je e-bike eens een keertje buiten in de regen laat staan. Maar mocht je dit vaker moeten doen, dan raad ik je aan een een waterdichte beschermhoes aan te schaffen en bij je te hebben, in bijvoorbeeld je fietstas. Deze beschermhoes dekt alle elektronische onderdelen af.

Let er met een e-bike beschermhoes op dat:

  1. De hoes waterdicht is (en niet alleen beschermt tegen vuil)
  2. De accu en de motor goed afdekt

Zelf kan ik je deze twee hoezen sterk aanraden:

  1. VK Fietshoes/Fietspyjama – bij bol.com, ongeveer 15 euro
  2. METZ fietshoes van DS cover – bij bol.com ongeveer 35 euro

Beschermhoeselektrische fiets

Pas ook op met water bij het schoonmaken

Ook bij het schoonmaken van je elektrische fiets moet je oppassen met water.

“Vermijd de hogedrukspuit en zorg ervoor dat er geen water achterblijft op onderdelen.”(Sparta)

Water onder hoge druk kan door de spatwaterscherming van gevoelige onderdelen komen, zoals ik al zei, en deze beschadigen. Gebruik daarom geen hogedrukspuit om je e-bike schoon te maken. Let ook op dat er geen water in de verende voorvork, of gelagerde onderdelen komt.

Hoe zit het met garantie en waterschade?

Eén of twee jaar garantie is voor de meeste elektrische fietsfabrikanten de standaard. Als je je accu het binnen zeer korte tijd begeeft, zeg na een jaar, neem dan eerst contact op met verkoper.

In veel gevallen regelt de verkoper het defect verder af, of verwijst je door naar de fabrikant. Mocht de verkoper of fabrikant vervolgens moeilijk doen omdat het door water veroorzaakte defect volgens hun niet binnen de garantie valt: lees dan dan eens dit artikel van de consumentenbond.

Conclusie

Elektrische fietsen kunnen zeker tegen een beetje regen. En gaan niet zomaar kapot als ze nat worden. Maak je dan ook niet teveel zorgen als je e-bike eens een keer nat wordt door een bui, ze kunnen er tegen. Ze voldoen aan de Europese richtlijnen die waterbestendigheid afdwingen.

Maar echt harde garanties hiervoor krijg je niet, want volledig waterdicht (volgens de intenationale IP-norm) zijn de elektrische onderdelen niet.

Overigens verkort met name langdurige blootstelling aan regen en wind de levenduur van je e-bike.

Zet je elektrische fiets daarom zoveel mogelijk droog weg en gebruik eventueel een waterdichte beschermhoes. Niet alleen om kortsluiting te voorkomen, maar juist ook tegen roest en slijtage. Zo heb je langer plezier van je elektrische fiets!

9 gedachten over “Kan een elektrische fiets tegen regen?”

  1. Een paar weken geleden met mijn ebike in de regen gereden , wilde de volgende dag weer gebruiken maar geen aandrijving meer van de accu.

    Accu verwijderd bleek er toch water bij de accu terecht gekomen te zijn.
    Sinds die tijd heb ik steeds storingen in mijn accu , geen aandrijving meer en als ik keer aandrijving heb [ dan moet ik hem wel in de hoogste stand zetten en dan krijg ik van die stoten ] .
    Dus het verhaal dat er geen water tijdens een regenbui bij de accu kan komen is dus niet waar.

    • Dag P. van Duijvenbode,

      Wat vervelend. Hoewel ik het absoluut niet uitsluit dat er waterschade op kan treden bij regen, zou het echter ook niet zomaar moeten kunnen gebeuren. Het zou kunnen dat u gewoon heel erg pech hebt gehad. Welk merk en model e-bike gaat het om?

      Groeten,

      Niels

  2. toevoeging over de vochtgevoeligheid van displays (+houder):
    gisteren haalde ik mn Intuvia-display van mn fiets omdat ik een winkel binnenging (een display is natuurlijk ook een soort slot)
    toen ik weer buitenkwam was het hard gaan regenen
    ik schoof de display weer op het stuur: het display deed het wel maar geen ondersteuning…
    contacten drooggemaakt maar dat hielp niet
    pas na een paar uur opdrogen thuis werkte alles weer gelukkig!
    in het vervolg dek ik de contacten van de houder af als ik de display eraf haal

  3. E-bikes zijn zeker niet IP6 waterdicht wat je wel zou mogen verwachten omdat ze allen maar buiten gebruikt worden, in weer en wind. Wij zijn gister overvallen door een hoosbui, beide accu’s van onze Stella laden nu niet meer. Stella was paar jaar geleden zelfs in Europa best geteste fiets.

  4. Ik ben blij dat mijn fiets niet in de hens is gegaan.

    Ik heb een driewieler E-bike Trojan easy rider. Was erg blij met deze fiets en nog. Zonder accu kun je er ook nog mee rijden, maar daar heb ik hem niet voor gekocht.

    Soms vergeet ik wel eens de accu uit mijn fiets te halen. 29 juli ben ik er nog mee weggeweest maandag wilde ik boodschappen gaan doen en niets meer.

    Nadat ik de accu had open geschroefd zag dat er water in de accu zal en roet sporen.

    Ook slechte kwetsbare plastic “kunststof”

    Kortom niet elke accu is regen bestendig ook al zou je dit wel verwachten, toch wel handig als je in een plensbui rijd en door plassen.

    Er zou een verplichte keuring en keurkenmerk moeten komen.

    Ik kan nu weer €300,- gaan neerleggen voor een nieuwe accu.

  5. Mijn nieuwe Qwic heeft een dockingstation. Dus de accu haal je er uit als je hem oplaadt. De fiets staat in principe buiten en er is ook gezegd dat dit in principe gewoon kan. Maar wat als de accu er niet in zit en het begint te regenen?

  6. Ik heb een universele E-Bike accu besteld 36v 12a +/- €180. Een kennis gaat een waterdichte behuizing 3D printen ABS.

    De originele accu is waardeloos, kwetsbaar plastic “kunstof” voor stoten en niet waterdicht.

    Met een E-Bike moet je in een regenbui kunnen rijden zonder dat de accu’s of andere elektra en elektronica defect geraakt.

  7. Ik heb een Batavus Yakima easy electrische fiets. Op het display verschijnt code E 0005 en begint te piepen. Daarna kan ik de fiets niet meer met aandrijving gebruiken. Wie weet raad. Mijn dealer kan mij verder niet helpen hiermee

  8. Ik heb een accu van 650 euro. Deze is in een stortbui vol gelopen. Het rubbertje bij de oplader zat niet goed dicht. Het water sijpelen eruit. Niet verwacht dat er zoveel water in kan lopen. Bij de winkel kreeg ik niets terug en kon een nieuwe kopen.
    Raar dat als je een fiets op de standaard zet dat deze aansluiting dan aan de hoge kant vd fiets zit. Andere kant was het niet gebeurd. Verschrikkelijk balen dit was bij veurink fietsen in witharen

Een reactie plaatsen